این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
پژوهش های نهج البلاغه
، جلد ۲۲، شماره ۱، صفحات ۳۵-۶۰
عنوان فارسی
الگوی کاربردی حقوق متقابل معلّم و شاگرد از منظر امیرالمؤمنین علی (ع)
چکیده فارسی مقاله
شخصیّت برجسته و الهی امام علی علیه السلام نمونه انسان کامل است که خداوند ایشان را برای هدایت مردم به عنوان الگو و معلّم اخلاق برگزیده است؛ از این رو ضرورت دارد افکار و ایدههایش در موضوع تعلیم و تربیت مورد مطالعه قرار گیرد تا با دستیابی به یک الگوی کاربردی، از پیرویِ طرحهای وارداتی که مناسب جامعه اسلامی نیست، پرهیز شود. معلّم و شاگرد به عنوان دو رکن مهم از ارکان فرهنگی جامعه به شمار میآیند، که شناخت و رعایت حقوق آنها موجب رشد و تعالی هرچه بهتر نظام تعلیم و تربیت خواهد شد. این مقاله با روش توصیفی– تحلیلی به بررسی الگوی کاربردی حقوق متقابل معلّم و شاگرد از منظر امام علی علیه السالم پرداخته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که امام علیه السلام حقوق متقابلی برای معلّم و شاگرد شامل: تواضع، فراگیری دانش، گستاخی و درشتی نکردن، مشورت کردن و ... در نظر گرفته است. از این رو معلّم باید با تأسی از آن حضرت از ایشان سرمشق گرفته و غبار جهل و نادانی را از صفحۀ سفید جان شاگرد بزداید و دانش آموز نیز در این فضای محبّت آمیز باید فراگیری را امری مقدس دانسته و با تمام وجود در یادگیری در کنار خودسازی تلاش نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حقوق، معلّم، شاگرد، امام علی(ع)،
عنوان انگلیسی
Practical Model of Teacher and Student Mutual Rights According to Amir al-Mu'minin Ali (AS)
چکیده انگلیسی مقاله
Imam Ali (AS) is an example of a perfect human being whom God has chosen as an ethical model and teacher to guide people. Therefore, to achieve a practical model and avoid following imported plans that are not suitable for Islamic society, the thoughts and ideas of Imam Ali (AS) regarding education and training should be studied. Teachers and students are considered two crucial cultural pillars of society, and knowing and respecting their rights will lead to the growth and excellence of the education system. This article has analyzed the practical model of teacher and student mutual rights from Imam Ali's (AS) perspective through a descriptive-analytical method. The present study's findings indicate that Imam considered mutual rights for the teacher and the student, including humility, acquiring knowledge, not being rude, consulting, etc. Therefore, the teacher should remove the dust of ignorance from the soul of the students by following Imam Ali's (AS) thoughts and ideas, and the students should consider learning as a sacred entity and strive with all their heart in learning and self-improvement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حقوق, معلّم, شاگرد, امام علی(ع)
نویسندگان مقاله
سید علاالدین شاهرخی |
دانشیار و عضو هیأت علمی دانشگاه لرستان(نویسنده مسئول).
میر احمد عظیمی |
کارشناس ارشد رشته نهج البلاغه،دانشگاه لرستان،دبیر آموزش و پرورش.
پروانه قلی پور |
کارشناس ارشد رشته تاریخ، دانشگاه اراک، دبیر آموزش و پرورش.
نشانی اینترنتی
https://www.nahjmagz.ir/article_180696_1a37cacdffd9f7c27f6303fce77208b8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات