این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی
، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۳-۲۶۱
عنوان فارسی
نقد و بررسی کتاب هنر پیرااسلامی: تحلیل انتقادی گفتمانهای مسلط در مطالعات هنراسلامی
چکیده فارسی مقاله
مطالعات در حوزه هنرهای اسلامی با توجه به اینکه پیشینه زیادی دارد اما همواره با چالشهایی مواجه بوده است. یکی از این چالشهای پیش رو خود واژه هنرهای اسلامی است که در دوره معاصر نظر بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. در این مقاله سعی شده کتاب هنر پیرااسلامی (تحلیل انتقادی گفتمانهای مسلط در مطالعات هنراسلامی) نوشته صادق رشیدی مورد نقد و بررسی قرار گیرد، نویسنده با اشاره به دو گفتمان تاریخی و سنتگرا به نقد آنها پرداخته و بیان میکند که هنراسلامی پاسخگوی نیاز مطالعات هنر در جامعه معاصر نیست و پیشنهاد میدهد که از گفتمان هنر پیرااسلامی به جای هنراسلامی استفاده شود. مقاله حاضر با بررسی و تحلیل گفتمان تاریخی و سنتگرا به نقاط قوت و ضعف این کتاب و دیدگاه منتقدان پرداخته است. اگر چه میتوان گفت همراستا با نظر نویسنده کتاب گفتمان هنراسلامی پاسخ گوی جغرافیای گسترده سرزمینهای اسلامی نیست، اما گفتمان هنر پیرااسلامی مطرح شده در این کتاب نیز باید روششناسی واضح تری ارائه دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنراسلامی، هنر پیرااسلامی، گفتمانتاریخی، گفتمانسنتگرا، نشانهشناسی فرهنگی، جغرافیای تاریخی،
عنوان انگلیسی
Book Review Pira-Islamic Art: A Critical Analysis of Dominant Discourses in Islamic Art Studies
چکیده انگلیسی مقاله
Studies in the field of Islamic arts, given that it has a long history, has always faced challenges. One of these challenges is the term Islamic arts itself, which has attracted the attention of many domestics and foreign scholars in the contemporary period. In this article, an attempt has been made to review the book Pira-Islamic Art (Critical Analysis of Dominant Discourses in the Study of Islamic Art) by Sadegh Rashidi. The author criticizes two historical and traditionalist discourses and states that Islamic art does not meet the needs of art study in contemporary society and suggests that the discourse of Pira-Islamic art should beused instead of Islamic art. The present article examines and analyzes the historical and traditionalist discourse on the strengths and weaknesses of the book and the views of critics. Although , in line with the opinion of the author of the book, the discourse of Islamic art does not correspond to the vast geography of Islamic lands , but the discourse of Pira-Islamic art presented in this book should also provide a clearer methodology.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هنراسلامی, هنر پیرااسلامی, گفتمانتاریخی, گفتمانسنتگرا, نشانهشناسی فرهنگی, جغرافیای تاریخی
نویسندگان مقاله
ملیحه طهماسبی |
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ هنرایران اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان
زینب صابر |
دانشیار دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان
نشانی اینترنتی
https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8991_33222e2352fe48c4eecf67edd104882f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات