این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهشنامه انتقادی متون و برنامه های علوم انسانی، جلد ۲۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۳-۲۶۱

عنوان فارسی نقد و بررسی کتاب هنر پیرااسلامی: تحلیل انتقادی گفتمان‌های مسلط در مطالعات هنراسلامی
چکیده فارسی مقاله مطالعات در حوزه هنرهای اسلامی با توجه به اینکه پیشینه زیادی دارد اما همواره با چالش­هایی مواجه بوده است. یکی از این چالش­های پیش رو خود واژه هنر­های اسلامی است که در دوره معاصر نظر بسیاری از پژوهشگران داخلی و خارجی را به خود جلب کرده است. در این مقاله سعی شده کتاب هنر پیرااسلامی (تحلیل انتقادی گفتمان­های مسلط در مطالعات هنراسلامی) نوشته صادق رشیدی مورد نقد و بررسی قرار گیرد، نویسنده با اشاره به دو گفتمان تاریخی و سنت­گرا به نقد آنها پرداخته و بیان می­کند که هنراسلامی پاسخ­گوی نیاز مطالعات هنر در جامعه معاصر نیست و پیشنهاد می­دهد که از گفتمان هنر پیرااسلامی به جای هنراسلامی استفاده شود. مقاله حاضر با بررسی و تحلیل گفتمان تاریخی و سنت­گرا به نقاط قوت و ضعف این کتاب و دیدگاه منتقدان پرداخته است. اگر چه می­توان گفت همراستا با نظر نویسنده کتاب گفتمان هنراسلامی پاسخ گوی جغرافیای گسترده سرزمین­های اسلامی نیست، اما گفتمان هنر پیرااسلامی مطرح شده در این کتاب نیز باید روش­شناسی واضح­ تری ارائه دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هنراسلامی، هنر پیرااسلامی، گفتمان­تاریخی، گفتمان­سنت­گرا، نشانه­شناسی فرهنگی، جغرافیای ­تاریخی،

عنوان انگلیسی Book Review Pira-Islamic Art: A Critical Analysis of Dominant Discourses in Islamic Art Studies
چکیده انگلیسی مقاله Studies in the field of Islamic arts, given that it has a long history, has always faced challenges. One of these challenges is the term Islamic arts itself, which has attracted the attention of many domestics and foreign scholars in the contemporary period. In this article, an attempt has been made to review the book Pira-Islamic Art (Critical Analysis of Dominant Discourses in the Study of Islamic Art) by Sadegh Rashidi. The author criticizes two historical and traditionalist discourses and states that Islamic art does not meet the needs of art study in contemporary society and suggests that the discourse of Pira-Islamic art should beused instead of Islamic art. The present article examines and analyzes the historical and traditionalist discourse on the strengths and weaknesses of the book and the views of critics. Although , in line with the opinion of the author of the book, the discourse of Islamic art does not correspond to the vast geography of Islamic lands , but the discourse of Pira-Islamic art presented in this book should also provide a clearer methodology.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هنراسلامی, هنر پیرااسلامی, گفتمان­تاریخی, گفتمان­سنت­گرا, نشانه­شناسی فرهنگی, جغرافیای ­تاریخی

نویسندگان مقاله ملیحه طهماسبی |
دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ هنرایران اسلامی، دانشکده صنایع دستی، دانشگاه هنر اصفهان

زینب صابر |
دانشیار دانشکده صنایع دستی دانشگاه هنر اصفهان


نشانی اینترنتی https://criticalstudy.ihcs.ac.ir/article_8991_33222e2352fe48c4eecf67edd104882f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات