این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 29 آذر 1404
اقتصاد و بانکداری اسلامی
، جلد ۱۲، شماره ۴۴، صفحات ۳۱-۷۰
عنوان فارسی
تاثیر دینداری بر مطلوبیت مصرف (مطالعه موردی: شهر اصفهان)
چکیده فارسی مقاله
هدف این مقاله بررسی تاثیر دینداری بر مطلوبیت مصرف در شهر اصفهان میباشد. دادههای مقاله شامل 423 نمونه از مناطق پانزدهگانه شهر اصفهان میباشد که در افراد با رده سنی 18 تا 87 سال در سال 1399 با استفاده از پرسشنامهی سامانیافته آلپورت و راس و با کمک گرفتن از نمونهگیری خوشهای مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش شاخصهای مختلفی بر اساس تعلقات مذهبی، مشارکت و اعتقادات ایجاد شده است. با استفاده از برآوردکننده همسانسازی بر اساس نمره گرایش (PSM)، نتایج تحقیق حاکی از این است که افراد متاهل حاکی از بهرهمندی از بالاترین سطح رضایت از زندگی و مطلوبیت مصرف هستند، به علاوه وضعیت سلامتی، مالی و سطح تحصیلات تاثیر قابل توجهای در مطلوبیت مصرف داشتهاند. همچنین نتایج دال بر تفاوت میان مرد و زن و شاغلین در مطلوبیت مصرف گزارششده ندارد و ناتوانی جسمی افراد، تاثیر منفی بر مطلوبیت مصرف داشته است و برعکس ریسکگریزی کمتر، دال بر مطلوبیت مصرفی بالاتری بوده است. علاوه بر این، هویت مذهبی، تعلقات مذهبی، شرکت در مراسمهای مذهبی و اعتقاد به تاثیرگذاری دین در جنبههای مختلف زندگی تأثیر قابل توجهای بر مطلوبیت مصرف داشته است. یافتههای پژوهش از جنبههای مختلف مطلوبیت مصرف در ارتباط با تاثیر دینداری مورد بررسی قرار گرفته است و نتایج آن حاکی از تاثیر مثبت دینداری بر مطلوبیت مصرف است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اسلام، مصرف، مطلوبیت، اصفهان، همسانسازی بر اساس نمره گرایش
عنوان انگلیسی
The Effect of Religiosity on Consumption Utility (Case Study: Isfahan)
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this article is to investigate the effect of religiosity on consumption utility in Isfahan. The data of the article include 423 samples from the fifteen districts of Isfahan, which were studied in individuals aged 18 to 87 years in 1399 using the organized Alport and Ross questionnaire and with the help of cluster sampling. Considering the consequences of accepting the religion of Islam in order to explain the effect of religion on the utility of consumption, in this study, various indicators have been created based on religious affiliation, participation and beliefs. Using Propensity Score Matching Technic (PSM), the results of this study show that active religious participation plays an important role in various aspects of religiosity. In addition, religious identity, religious affiliation, participation in religious ceremonies, and belief in the influence of religion in various aspects of life have had a significant impact on consumer utility. The research findings have been examined from different aspects of consumption utility in relation to the impact of religiosity and the results indicate the positive effect of religiosity on consumption utility.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Islam, Consumption, Utility, Isfahan, PSM Technique
نویسندگان مقاله
سعید محمدبیگی | Saeid MohammadBeigi
PhD Student of Imam Khomeini educational & research institute
دانشجوی دکتری فلسفه اقتصاد اسلامی، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی ره، قم
نشانی اینترنتی
http://mieaoi.ir/browse.php?a_code=A-10-776-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات