این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
دانشنامه حقوق اقتصادی، جلد ۳۰، شماره ۲۳، صفحات ۱-۱۶

عنوان فارسی بررسی ابعاد تبلیغات گمراه‌کننده در روایی سنجی تجارت منصفانه: معرفی الگویی مفهومی-تقنینی مبتنی بر فقه
چکیده فارسی مقاله نظر به عدم تطابق اساسی برخی رویه‌های قضایی و حقوقی و کیفری در مورد پدیده‌های اجتماعی در اسلام و غرب، ظرفیت‌های فقه اسلامی در تدوین و بسط ابعاد حقوقی پدیده‌ها و لزوم توجه به دانش بومی، اقدام پژوهی و زمینه‌یابی در تحقیق، مطالعه حاضر یک تلاش نظام‌یافته برای بررسی پدیده نوظهور تبلیغات گمراه‌کننده تجاری و زمینه‌یابی یک رویکرد فقهی و بومی برای برخورد با این پدیده است. نتایج حاصل از مرور نظام‌مند و فراتحلیل کیفی مطالعات غربی در پایگاه داده ساینس‌دایرکت نشان داد که این تبلیغات در چهار بعد اساسی گمراه‌کنندگی ناشی از حذف اطلاعات، گمراه‌کنندگی ناشی از ابهام معنی‌شناتی، گمراه‌کنندگی ناشی از مقایسه مشخصات و گمراه‌کنندگی ناشی از عدم تحقق ادعا تحقق می‌یابند که توسط نظریه‌های مختلف در روانشناسی، زبانشناسی و علوم اجتماعی تفسیر می‌شوند.همچنین، برخی ظرفیت‌های ایجابی و سلبی فقه در زمینه برخورد با پدیده تبلیغات گمراه‌کننده، کشف و ارائه گردید سپس بر اساس یافته‌های تحقیق، یک الگوی مفهومی برای کاربست فقه در فرایند تقنین این پدیده نوپدید ارائه شد که دارای چهار گام تعیین دستور کار، تعیین منابع، تبیین الزامات و طراحی و اجرا می‌باشد. فقه اسلامی در هر چهار گام دارای ظرفیت‌های است که باعث بومی‌سازی فرایند تقنین در بافت ایران می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ادعای گمراه‌کننده، اغوای معنی‌شناختی، تبلیغات، زمینه‌یابی، فقه،

عنوان انگلیسی Investigating the Dimensions of Misleading Advertisement in the Constructof Fair Trade: Developing a Context-Dependent Conceptual Model based on Jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله Due to the fundamental inconsistency of some judicial and criminal procedures on social phenomena in Islam and the West, the unique capacity of Islamic jurisprudence in formulating and expanding the legal aspects of phenomena and the need to pay attention to indigenous knowledge, action research and research, the present study is a systematic effort to Investigating the emerging phenomenon of misleading commercial propaganda and finding a ground for a jurisprudential and indigenous approach to deal with this phenomenon. The results of qualitative meta-analysis of more than two decades of research in this field showed that these advertisements are in four basic misleading dimensions due to information deletion, Misleading due to semantic ambiguity, misleading due to comparison of characteristics, and misleading due to non-fulfillment of claim are realized by different theories in psychology, linguistics, and social sciences. It was also found that the Islamic jurisprudence has both preventive and productive capacities to deal with this phenomenon. Accordingly, a four-step conceptual model of legislation was proposed in the all stages of which the Islamic jurisprudence has theoretical capacities which can be manipulated and used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ادعای گمراه‌کننده, اغوای معنی‌شناختی, تبلیغات, زمینه‌یابی, فقه

نویسندگان مقاله مریم عباسی اول |
دانشجوی دکتری فقه و حقوق خصوصی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت حیدریه,تربت حیدریه،ایران

منصور امیرزاده جیرکلی |
استادیار گروه آموزشی فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد تربت‌حیدریّه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت‌حیدریّه، ایران

محمد علی سعیدی |
استادیار مدعو گروه فقه و حقوق، واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزادا اسلامی، تربت حیدریه، ایران


نشانی اینترنتی https://lawecon.um.ac.ir/article_44274_8f8b0ca09a5552f641670e69fe529f86.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات