این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۶۱، صفحات ۵-۲۱

عنوان فارسی شناسایی و تحلیل ساختاری پیشران های مؤثر بر آینده نظام آموزش دانشگاهی در فضای انقلاب صنعتی چهارم
چکیده فارسی مقاله انقلاب صنعتی چهارم شرایط جوامع، سازمان‌ها و نهادهایی مانند دانشگاه را با تحولات بنیادینی روبرو نموده است و برای دانشگاه‌ها ضرورت دارد با رویکرد ناشی از مبانی نظری آن آینده‌نگری نمایند. بر این اساس، هدف از این پژوهش، شناسایی و تحلیل ساختاری پیشران‌های مؤثر بر آینده‌ نظام آموزش دانشگاهی ایران در فضای انقلاب صنعتی چهارم است. پژوهش ازنظر هدف، توسعه‌ای-کاربردی و ازلحاظ ماهیت، توصیفی-اکتشافی است که از مدل‌ آمیخته (کیفی-کمی) برای جمع‌آوری داده‌ها استفاده گردید. پس از طی مراحل انتخاب جامعه و نمونه آماری تعداد 59 سند علمی و 8 نفر خبره به‌عنوان نمونه تحقیق انتخاب شد. در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، برای شناسایی پیشران‌ها از ابزار داده‌کاوی و برای تحلیل ساختاری پیشران‌های شناسایی‌شده از تکنیک دلفی و نرم‌افزار میک‌مک استفاده گردید. در مرحله اول یافته‌ها، تعداد 9 پیشران شناسایی گردید و در مرحله دوم نیز، نتایج تحلیل ساختاری نشان از 2 پیشران تأثیرگذار، 3 پیشران دووجهی، 3 پیشران وابسته و 1 پیشران قابل‌حذف داد. نتایج پژوهش نشان داد، متغیرهای «آموزش و یادگیری شخصی‌سازی‌شده»، «کلان‌داده»، «رویکرد آموزشی موک‌» و «ادغام دانش و مهارت» به‌عنوان عوامل کلیدی و شکل‌دهنده به آینده نظام آموزش دانشگاهی ایران هستند. انتظار می‌رود نتایج این پژوهش در ارائه تفسیری ساختارمند و سیستمی از متغیرهای اصلی اثرگذار بر آینده نظام آموزش دانشگاهی ایران و روابط بین آن‌ها گام اثربخشی باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش دانشگاهی، انقلاب صنعتی چهارم، پیشران، تحلیل ساختاری،

عنوان انگلیسی Identification and Structural Analysis of Drivers Affecting the Future of University Education System in the Atmosphere of the Fourth Industrial Revolution
چکیده انگلیسی مقاله In the atmosphere of the fourth industrial revolution The fourth industrial revolution has faced fundamental changes in the conditions of societies, organizations and institutions such as universities, and universities need to examine the theoretical foundations in the future. Based on this, the purpose of this research is to identify and structurally analyze the drivers affecting the future of Iran's university education system in the environment of the fourth industrial revolution. The research is developmental-applicative in terms of its purpose and descriptive-exploratory in terms of its nature, and a mixed model (qualitative-quantitative) was used to collect data. After selecting the population and statistical sample, 59 scientific documents and 8 experts were selected as the research sample. In data analysis, data mining tools were used to identify drivers and Delphi technique and Micmac software were used for structural analysis of identified drivers. In the first stage of the findings, 9 drivers were identified, and in the second stage, the structural analysis results showed 2 influential drivers, 3 two-way drivers, 3 dependent drivers and 1 removable driver. The results of the research showed that The variables of "personalized teaching and learning", "big data", "Educational approach of MOOC" and "integration of knowledge and skills" are key factors shaping the future of Iran's university education system. It is expected that the results of this research will be an effective step in providing a structured and systematic interpretation of the main variables affecting the future of Iran's university education system and the relationships between them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش دانشگاهی, انقلاب صنعتی چهارم, پیشران, تحلیل ساختاری

نویسندگان مقاله حامد تارین |
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز ایران

یداله مهرعلیزاده |
استاد، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

سکینه شاهی |
استادیار گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

حمید فرهادی راد |
دانشیار گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

غلامحسین رحیمی دوست |
استادیار گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_180509_3016471c2edf9298e6bd35d767f7ee3d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات