این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش در نظام های آموزشی، جلد ۱۷، شماره ۶۱، صفحات ۴۶-۵۶

عنوان فارسی ارایه مدل رگرسیونی وابستگی به شبکه‌های اجتماعی بر اساس تمایز یافتگی و الگوهای ارتباطی در نوجوانان
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف پیش‌بینی وابستگی به شبکه‌های اجتماعی بر اساس تمایزیافتگی و الگوهای ارتباطی هیجانی در نوجوانان شهر تهران در سال 1400-1401 انجام گرفت. این پژوهش ازنظر نوع هدف کاربردی و روش جمع‌آوری اطلاعات به‌صورت توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم منطقه 22 تهران به تعداد 90000 نفر بود که به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای بر اساس جدول مورگان تعداد 300 نفر انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها، پرسشنامه‌ی وابستگی به شبکه‌های اجتماعی حقایق و همکاران (1396)، مقیاس تجدیدنظر شده الگوی ارتباطی خانواده (RFCP) Kothner and Fitzpatrick (2012) و پرسشنامه خود تمایزیافتگی Scowern and Friedland (1998) استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون گام‌به‌گام استفاده شد. نتایج همبستگی نشان داد تمامی ضرایب همبستگی معنی‌دار می‌باشند (01/0>p). بر اساس نتایج به‌دست‌آمده همبستگی بین تمایزیافتگی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی در سطح آلفای 01/0 منفی معنی‌دار است. همبستگی بین جهت‌گیری همنوایی با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی مثبت معنی‌دار و همبستگی بین جهت‌گیری گفت‌وشنود با وابستگی به شبکه‌های اجتماعی منفی معنی‌دار است. با توجه به نتایج به‌دست‌آمده می‌توان وابستگی به شبکه‌های اجتماعی را با استفاده از متغیرهای پیش‌بین تمایزیافتگی و الگوهای ارتباطی تبیین نمود. نتایج این مطالعه می‌تواند به متخصصان آموزشی در بررسی مسائل نوجوانان کمک نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوهای ارتباطی، تمایزیافتگی، شبکه‌های اجتماعی، نوجوانان،

عنوان انگلیسی Prediction of Dependence on Social Networks Based on Differentiation and Communication Patterns in Teenagers
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted with the aim of presenting prediction of dependence on social networks based on differentiation and emotional communication patterns in teenagers of Tehran city in 2022. This research was descriptive-correlational in terms of the type of applied goal and the method of data collection. The statistical population was 90,000 students of the second secondary level in the 22nd district of Tehran, and 300 people were selected by multi-stage cluster sampling based on Morgan's table. In order to collect data, the social network dependence questionnaire of Kajbaf, Sashabani, Nikbakht and Farahani (2016), the Revised Scale of Family Communication Pattern (RFCP) Kothner and Fitzpatrick (2002) and the self-differentiation questionnaire of Skavron, Friedland (1998) were used. In order to analyze the data, Pearson correlation and stepwise regression tests were used. The correlation results showed that all the correlation coefficients are significant (p< 0.01). Based on the obtained results, the correlation between differentiation and dependence on social networks is significant (p< 0.01). The correlation between conformity orientation with dependence on positive social networks is significant and the correlation between dialogue orientation with dependence on negative social networks is significant. According to the obtained results, the dependence on social networks can be explained by using predictive variables of differentiation and communication patterns. The results of this study can help educational specialists in examining adolescent issues.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوهای ارتباطی, تمایزیافتگی, شبکه‌های اجتماعی, نوجوانان

نویسندگان مقاله روشنک اسمعیلی |
دانشجوی دکتری روان شناسی تربیتی، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، گرمسار، ایران

اکبر محمدی |
استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار، گرمسار، ایران

سارا حقیقت |
استادیار، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گرمسار، گرمسار، ایران


نشانی اینترنتی https://www.jiera.ir/article_180512_f221805782a55a1348587d71c1a7a76c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات