این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پرستار و پزشک در رزم
، جلد ۱۱، شماره ۳۸، صفحات ۲۸-۳۵
عنوان فارسی
اثربخشی یادگیری مهارت همدلی بر مسئولیت پذیری دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از ویژگیهای یک دانشجوی پرستاری خوب، کسب مهارت همدلی ومسئولیتپذیری است. این تحقیق با هدف تعیین اثربخشی یادگیری مهارت همدلی برمسئولیتپذیری دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه در سال 1400 انجام گردید. روش کار: این مطالعه تجربی بر روی 130 نفر از دانشجویان سال دوم تا چهارم کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی مراغه با استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون به صورت گروه مداخله و کنترل انجام شد. نمونه گیری به صورت تصادفی ساده بوده و بعد از انجام پیش آزمون با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و ابزار سنجش مسئولیتپذیری دانشجویان پرستاری قاسمی (1397)، با روش تخصیص تصادفی به روش بلوکهای متغیر 52 نفر از دانشجویان در گروه مداخله و 52 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. بسته آموزش مهارت همدلی (غلامی-1400) به صورت مجازی و به مدت دو ماه در اختیار گروه مداخله قرار گرفت. در نهایت پس آزمون از هر دو گروه مداخله و کنترل اخذ گردید و تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از نرم افزار Spss نسخه 16 انجام شد. یافته ها: میانگین نمره مسئولیتپذیری قبل از مداخله (19/97 ± 191/28) و بعد از مداخله (14/88 ± 205/83) می باشد؛ که بیانگر معنی دار بودن اختلاف میانگین مسئولیتپذیری قبل و بعد از مداخله است (0/05>P). نتیجه گیری: تحلیل داده ها نشان داد که یادگیری مهارت همدلی تأثیر معنی داری بر افزایش مسئولیتپذیری دانشجویان پرستاری داشته است؛ لذا برنامه ریزی برای ارتقاء مسئولیتپذیری با شیوه های نوین آموزشی برای مدیران آموزشی توصیه می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری، مهارت همدلی، مسئولیت پذیری، دانشجویان پرستاری.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of learning empathy skills on the responsibility of nursing students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the characteristics of a good nursing student is to acquire the skills of empathy and responsibility. This research was conducted with the aim of determining the effectiveness of learning empathy skills on the responsibility of nursing students of Maragheh Nursing and Midwifery College in 1400. Methods: This experimental study was conducted on 130 second- to fourth-year undergraduate nursing students of Maragheh Nursing and Midwifery College using a pre-test and post-test design as an intervention and control group. Sampling is simple random and after pre-testing using demographic questionnaire and measuring instrument of accountability of Ghasemi's nursing students (2017), with random allocation method using variable blocks method, 52 students were in the intervention group. And 52 people were in the control group. The empathy skill training package (Gholami-1400) was provided to the intervention group virtually for two months. Finally, the post-test was taken from both intervention and control groups and statistical analysis was done using Spss version 16 software. Results:. The average score of responsibility before the intervention (191.28 ± 19.97) and after the intervention (205.83 ± 14.88); which indicates the significance of the difference between the average responsibility before and after the intervention (P< 0.05). Conclusion: The data analysis showed that learning empathy skills had a significant effect on increasing the responsibility of nursing students; Therefore, planning to improve responsibility with new educational methods is recommended for educational managers
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
learning, empathy skills, responsibility, nursing students
نویسندگان مقاله
پریدخت محمدی نسبت | Parydokht Mohammadi Nesbat
Islamic Azad University, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
سمانه پارچه بافیه | Samaneh Parchebafieh
Islamic Azad University, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
لادن فتاح مقدم | Ladan Fatah Moghadam
Islamic Azad University, Tehran
دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
نشانی اینترنتی
http://npwjm.ajaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4360-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تخصصی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات