این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رایانش نرم و فناوری اطلاعات
، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۱۱-۱۹
عنوان فارسی
افزایش کارآیی و قابلیت اطمینان در مسیریابی جغرافیایی چندپخشی مبتنی بر منطق فازی در VANET
چکیده فارسی مقاله
شبکه موردی بین خودرویی (VANET)، یک زیر کلاس از شبکه موردی متحرک (MANET)و یک روش نوید بخش جهت سیستم های حمل و نقل هوشمند (ITS) است. پروتکل های VANET به دلیل تغییرات پویای توپولوژی و پیوندهای متقارن شبکه با چالش های بزرگی روبرو هستند. یک مکانیسم مسیریابی مناسب و مؤثر به استقرار و گسترش موفقیت آمیز شبکه های موردی بین خودرویی کمک می کند. وظیفه مسیریابی داده ها از گره منبع به ایستگاه پایه یک مسئله مهم در VANET است. یکی از روش های مسیریابی کارآمد در این شبکه ها، مسیریابی جغرافیایی است. در این نوع مسیریابی، وسایل نقلیه مناطق ویژه در یک گروه چند مرحله ای قرار می گیرند تا از پخش بسته ها جلوگیری کنند. در این مقاله، پروتکل مسیریابی جغرافیایی بین خودرویی با منطق فازی که F-IVG نامیده می شود، بهبود یافته است. در پروتکل پیشنهادی، ما از منطق فازی برای انتخاب پیوندی با بیشترین زمان انقضاء لینک استفاده کردیم و احتمال چگالی را برای جلوگیری از پخش مجدد بسته تنظیم می کنیم. در پروتکل مسیریابی پیشنهادی از پارامترهای موثری مانند مسافت، جهت و سرعت برای یافتن گره گام بعدی استفاده شده است. نتایج شبیه سازی نشان داده است که پروتکل پیشنهادی نسبت تحویل بسته بالاتر،تعداد بسته از دست رفته کمتر و تاخیر انتها به انتهای کمتری دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه موردی بین خودرویی، مسیریابی جغرافیایی، IVG، منطق فازی،
عنوان انگلیسی
Increasing efficiency and reliability in multicasting geographical routing based on Fuzzy Logic in VANETs
چکیده انگلیسی مقاله
Vehicular ad hoc networks (VANETs) are a subclass of mobile ad hoc networks (MANETs) which are a promising approach for the intelligent transportation system (ITS). VANET protocols face high challenges due to dynamic topology and symmetric links of networks. A suitable and effective routing mechanism helps to extend the vehicular ad-hoc networks successfully. Sending data from a source node to the base station is a critical issue in VANETs. In these network, one of the efficient routing techniques is geographical routing. In this technique, vehicles are divided into several multicast groups based on their geographical regions to prevent broadcasting packets. In this paper, we improve the inter-vehicle geo-cast routing protocol using fuzzy logic and call it f-IVG. In the proposed protocol, we utilize fuzzy logic to choose a link with most link expiration time (LET) and probability adapts density (PAD) to prevent from rebroadcasting the packet. In the proposed routing protocol, effective parameters such as distance, direction and velocity are used to find the next-hop node. Results of simulation show that the proposed protocol increases packet delivery rate and decreases packet loss rate and end-to-end delay.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکه موردی بین خودرویی, مسیریابی جغرافیایی, IVG, منطق فازی
نویسندگان مقاله
الهام مریدی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه کامپیوتر، دزفول، ایران
حمید براتی |
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، گروه کامپیوتر، دزفول، ایران
نشانی اینترنتی
https://jscit.nit.ac.ir/article_111380_709d7f2713bdb76dbd22b5568f9938bc.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات