این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
کتابداری و اطلاع رسانی
، جلد ۲۶، شماره ۲، صفحات ۸۶-۱۰۱
عنوان فارسی
بررسی عوامل موثر ارتباط با خیرین کتابخانه های عمومی خراسان رضوی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل موثر ارتباط با خیرین و موانع آن از دیدگاه مدیران کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی با استفاده از روش پیمایش و رویکرد توصیفی و تحلیلی انجام گرفته است. جامعه آماری پژوهش، شامل 28 نفر از مدیران کتابخانه های عمومی استان خراسان رضوی انتخاب شدند. برای گردآوری داده از پرسش محقق ساخته بر مبنای مطالعات کتابخانهای استفاده شد. در این پژوهش، عواملی همچون: عوامل فرهنگ سازی، عوامل شناسایی و جذب و عوامل حفظ و وفاداری مورد بررسی قرار گرفته است. یافته های پژوهش نشان داد که عوامل حفظ و وفاداری براساس شاخص عملکرد با 39.73 درصد و شاخص اهمیت 40.41 درصد بیشترین درصد را کسب کرده است. و عوامل شناسایی و جذب براساس شاخص عملکرد با 38.43 درصد و شاخص اهمیت 39.02 درصد رتبه دوم را به خود اختصاص داده است. عوامل فرهنگ سازی براساس شاخص عملکرد با 21.82 درصد و شاخص اهمیت با 20.55 درصد رتبه سوم را دریافت کرده است. همان طور که یافته ها نشان داد بالاترین عامل در شاخص عملکرد و اهمیت، عامل حفظ وفاداری است. که انتظار نیز همین است ارتباطات هدفمند در سازمان سبب راهبردهای درون سازمانی نظیر ایجاد ساختار مناسب برای ارتباطات سازمانی با خیرین و راهبردهای برون سازمانی نظیر ارتباط با سازمانهای مرتبط با مقوله وقف و نیکوکاری سبب جذب خیرین کتابخانه و افزایش هدایا و کمکهای نقدی و غیر نقدی آنها را در پی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خیرین، کتابخانه های عمومی، مدیران، خراسان رضوی،
عنوان انگلیسی
Investigating the effective factors of communication with the benefactors of Khorasan Razavi public libraries
چکیده انگلیسی مقاله
meet the vital needs of the society, it is necessary to have quality and efficient libraries, and this is due to the economic, political, and cultural conditions of the society and considering the facilities and conditions related to us today. It will not be successful. Because on the one hand, people's expectations from governments are increasing, and on the other hand, the government's material resources are not very promising considering our oil-based economy and oil reserves. Therefore, to reach a better tomorrow, it is necessary to find new methods that we can rely on to provide better conditions to provide a secure future for today's and tomorrow's generations (Ekramifar, 2012).Therefore, what is raised as a problem, to which the answer and to find a solution, have special needs. What are the effective factors of communication with donors and its obstacles in the public libraries of Razavi Khorasan province?The samples were selected by simple random sampling method. The research tool is a researcher-made questionnaire with 16 items, which was adjusted based on a five-point Likert scale. In the questionnaire created by the researcher, the performance index (in a five-level spectrum including: basic strength, normal strength, neutral, weak weakness and basic weakness) and importance index (in a five-level spectrum including: very high, high, medium, low and very low ), the items were checked. The formal and content validity of the questionnaire was confirmed by the public participation experts of the General Directorate of Khorasan Razavi Public Libraries and professors familiar with the subject. And the reliability of the questionnaire was obtained by Cronbach's alpha method, 0.91, which shows acceptable reliability. The research data was analyzed at the descriptive level. After studying each of the factors stated in the questionnaire, it determines the strength and weakness of the library's performance in relation to donors, as well as the importance of that item in marketing. The findings of the research showed that various factors are effective in attracting communication with donors in the public libraries of Razavi Khorasan Province. Some of these factors need to be strengthened. Such as: identification and attraction factors and culture building factors. Some must be resolved to provide prerequisites for active participation. For example: cultural factors.Using the results of this research, library managers can communicate with potential and actual benefactors with more effective strategies. The effective factors of this research in both internal and external strategies of the organization are as follows.1- Intra-organizational strategies such as: creating a suitable structure for organizational communication with donors, including: familiarizing librarians with the principles and methods of management and effective communication skills, creating a suitable structure in public libraries for continuous and regular communication with donors, etc.2- Extra-organizational strategies such as: communication with organizations related to endowment and philanthropy in order to take advantage of their experiences and capabilities can increase the attraction of library benefactors and direct their monetary and non-monetary donations and donations.I
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
خیرین, کتابخانه های عمومی, مدیران, خراسان رضوی
نویسندگان مقاله
زهرا خندان |
دانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)،مشهد. ایران
محمود سالاری |
استادیار گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع). مشهد. ایران
نشانی اینترنتی
https://lis.aqr-libjournal.ir/article_171701_f3355543b1f7852e576dbc4a7c7fa673.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات