این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
رایانش نرم و فناوری اطلاعات
، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۱-۱۵
عنوان فارسی
مسیریابی سلسله مراتبی گسترشپذیر در شبکههای خودرویی دارای زیرساخت
چکیده فارسی مقاله
شبکههای تحملپذیر تاخیر خودرویی ( VDTNs) دستهای از شبکههای خودرویی میباشند که در آنها مسیر انتها به انتها میان مبداء و مقصد وجود ندارد. در این مقاله، یک روش جدید جلورانی گسترشپذیر میان لندمارکی به نام مسیریابی تحملپذیر تاخیر خودرویی دو لایهای (TLVDTR ) برای این شبکهها معرفی میشود که به جای مسیریابی میان خودروها به مسیریابی میان لندمارکها اقدام میکند. این روش، شبکه را به صورت یک مدل دو لایه در نظر میگیرد و در لایه بالا با استفاده از مرکزیت لبهای، شبکه به ناحیههایی تقسیم میشود که بر ناحیههای محیط شهری منطبق هستند و سپس در لایه پایین، در هر ناحیه تعدادی لندمارک تعریف میگردد. پس از آن، لندمارکهای در محدوده هر ناحیه با استفاده از الگوریتم دیکسترا، جدول مسیریابی میان لندمارکی تشکیل میدهند و مسیر برای لندمارکهای دور که در دیگر ناحیهها هستند، با اعلان مسیر و یک الگوریتم بردار فاصله پیدا میشوند. این امر باعث کاهش هزینه یافتن مسیر میگردد. از طرف دیگر هر گره سابقهای از حرکتهای خود را نگهداری میکند، و از آن برای یافتن احتمال گذار میان لندمارکها استفاده میکند. در نهایت با ترکیبی از جدول مسیریابی هر لندمارک و احتمال گذار خودروها در میان لندمارکها، گرههای رله مناسب برای حمل پیام به سمت لندمارکهای مقصد انتخاب میگردند. نتایج ارزیابیهای انجام گرفته و مقایسه روش پیشنهادی با روشهای رقیب نشان از بهبود روش پیشنهادی از جنبههای نرخ دریافت (16%)، متوسط تاخیر (17%) و هزینه جلورانی (4%) است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شبکه خودرویی، شبکه خودرویی تحمل پذیر تاخیر، مسیریابی مبتنی بر لندمارک، مسیریابی سلسله مراتبی،
عنوان انگلیسی
Hierarchical and Scalable Routing in Infrastructure-based Vehicular Networks
چکیده انگلیسی مقاله
Vehicular delay tolerant networks (VDTNs), as a special type of vehicular networks, there is no end-to-end path exists between vehicle nodes. In this paper, a novel and scalable landmark-based forwarding method named Two-Layer Vehicular Delay Tolerant Routing (TLVDTR) is introduced that routes messages between regions and landmarks instead of performing routing between nodes. This method maps the network to a two-layer model. At the upper layer, the network operation area is divided to some regions by using the edge betweenness centrality and in the lower layer; a network of landmarks is organized to track vehicles' movement between popular places. Then, each Landmark finds the shortest path to other landmarks in its region and constructs an inter-landmark routing table. After that, by exploiting a distance vector algorithm and advertising routes mechanism, the routing table will be extended to store routes to landmarks of other regions. Beside the network structure organization, probabilities of transition between landmarks are computed by using nodes historical movement trajectory. Finally, by using both routing table and transition probabilities, our proposed method can select the suitable relays for carrying messages toward target landmarks. The evaluation results show the superiority of our proposed method in terms of delivering ratio (16%), average delay (17%) and forwarding cost (4%).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شبکه خودرویی, شبکه خودرویی تحمل پذیر تاخیر, مسیریابی مبتنی بر لندمارک, مسیریابی سلسله مراتبی
نویسندگان مقاله
بهمن روایی |
گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه یاسوج، شهر یاسوج، ایران
کیوان رحیمی زاده |
گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
صادق مشرف زاده |
گروه کامپیوتر، دانشکده مهندسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jscit.nit.ac.ir/article_181829_96094553cb751960a1ccc16512b790f8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات