این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۱۳-۳۰

عنوان فارسی ارزیابی و مقایسه روش های حفاظت از پایه ها و کوله های پل ها در برابر آبشستگی موضعی
چکیده فارسی مقاله یکی از مهمترین دلایل عدم پایداری و تخریب پلهای رودخانه ای، وقوع آبشستگی در اطراف پایه ها و کوله های آن در زمان وقوع سیلاب است. مسئله آبشستگی موضعی در سالهای اخیر بطور گسترده ای توسط محققین مختلف بررسی شده است که نتیجه آن ارائه روشهای مختلف برای کنترل آبشستگی نظیر استفاده از سنگ‌چین، گابیون، طوق، بلوک‌های بتنی، ساخت ریزشمع‌ها در جلوی پایه، ایجاد شکاف در پایه، استفاده از کابل، صفحات مستغرق، صفحات هدایت کننده سطحی و اصلاح شکل پایه بوده است. در این مقاله ضمن معرفی و بررسی مطالعات انجام شده بر روی انواع روش‌های مقابله با آبشستگی، از منظر کاربردی و اجرایی، استفاده از سنگ‌چین، بلوک‌های بتنی، گابیون و احداث رادیه و برید که از راهکارهای موجود و رایج برای کاهش عمق آبشستگی در حالت وجودِ پی‌های سطحی و نیمه سطحی (پی‌های فاقد شمع) در کوله و پایه پل‌های واقع در رودخانه‌ها می‌باشند، مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. تمامی روش‌های مذکور در دسته روش‌های مقاوم کننده بستر در مقابل تنش برشی ناشی از عبور جریان در سطح مشترک سیال و خاک، قرار می‌گیرند. نکات طراحی و اجرایی در هر مورد ارایه گردیده و مزایا و معایب هر کدام از روش‌ها بیان شده است. در نهایت نیز با عنایت به شرایط مختلف رودخانه و سازه پل، مناسب‌ترین حالت به لحاظ اجرایی، اقتصادی و نگهداری پیشنهاد گردیده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مقاوم‌سازی بستر، پل‌های رودخانه‌ای، تثبیت، آبشستگی، پی‌سطحی،

عنوان انگلیسی Evaluation and Comparison of Methods of Bridge Piers and Abutments Protection against Local Scour
چکیده انگلیسی مقاله One of the most important reasons for the instability and failure of river bridges is the scouring around its piers and abutments during floods. In the recent years, the issue of local scouring has been widely studied by various researchers and different methods have been proposed to control scouring, such as the use of riprap, gabion, collars, concrete blocks, sacrificial piles, groove and cables. In this article, firstly, various methods of protection against scouring have been introduced and previous studies have been reviewed. In the following, from a practical and executive point of view, the use of riprap, concrete blocks, gabion and the construction of apron and cut off wall, which are among the existing and common methods to reduce bridge scouring in the presence of shallow foundations (foundations without piles) are reviewed and compared. All the mentioned methods are classified in the category of bed-armoring. The design and executive considerations are presented in each case and the advantages and disadvantages of each method are stated. Finally, according to the different conditions of the river and the bridge structure, the most appropriate method has been proposed in terms of execution, economy and maintenance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مقاوم‌سازی بستر, پل‌های رودخانه‌ای, تثبیت, آبشستگی, پی‌سطحی

نویسندگان مقاله امیر محجوب |
استادیار، پژوهشکده حمل و نقل، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تهران، ایران

فواد کیلانه ئی |
دانشیار، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_180400_c9f52dd9d028e50143567f2ca898b62a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات