این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۶۵-۸۲
عنوان فارسی
بهینهسازی برنامه بازدید روسازیها به کمک پیشبینی حجم ترافیک
چکیده فارسی مقاله
علیرغم اینکه بسیاری از مطالعات تلاش کردهاند تا سیستم بازرسی فعلی مدیریت روسازی را بهبود بخشند، ولی این بهبود موقتی است و نیاز به قضاوت ذهنی دارد؛ آنها خطر بازرسی ناگهانی را ارزیابی نمیکنند و دلایل فیزیکی را در پیش بینی وضعیت روسازی در نظر نمیگیرند. هدف این مقاله استفاده کامل از مجموعه بزرگ اطلاعات ترافیک از فناوریهای ITS و مدلهای پیشبینی جریان با دقت بالا است. با استفاده از این منابع، میتوان مدل مکانیکیتری را برای پیشبینی وضعیت روسازی پیادهسازی کرد که متغیرهایی را که در واقع در فرآیند خرابی نقش دارند، مانند ویژگیهای ترافیکی، ویژگیهای ساختاری روسازیها و عوامل محیطی، تطبیق میدهد. بنابراین، باتوجه به ضعف موجود در روشهای ارائه شده قبلی، این مقاله چهارچوبی را برای بهینهسازی یک برنامه بازرسی انعطافپذیر پیشنهاد میکند که هدف اصلی آن به حداقل رساندن هزینه چرخه عمر بازرسی و جلوگیری از خطر بازرسی ناگهانی است. به طور خلاصه، از مقایسه بین بازرسی منظم 1 ساله، بازرسی منظم 2 ساله و بازرسی بهینه مشخص میشود که : الف) بازرسی بهینه شده از نظر بازده کل که شامل راندمان بازهای، راندمان توزیع و جریمه ریسک است، بهتر از بازرسیهای معمولی عمل میکند ب) کارآیی کل برای بازرسی بهینه نسبتاً قویتر از بازرسیهای معمولی با سناریوهای مختلف ترافیک است و پ) کارآیی کل برای سه بازرسی مختلف به شدت تحت تأثیر میانگین جریان ترافیک شبکه جادهای است. نتایج بدست آمده نشان میدهد که بازرسی انعطافپذیر از نظر بازده کل که شامل راندمان بازهای، راندمان توزیع و جریمه ریسک است، بهتر از بازرسیهای معمولی عمل میکند و کارآیی کل این نوع بازرسی نسبتاً قویتر از سایر روشهای بازرسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازرسی روسازی، تقاضای ترافیک، تعمیر و مرمت روسازی، بهینهسازی،
عنوان انگلیسی
Optimizing Pavement Inspection Planning with the Help of Traffic Volume Forecasting
چکیده انگلیسی مقاله
Although many studies have tried to improve the current pavement management inspection system, this improvement is temporary and requires subjective judgment; they do not assess the risk of sudden inspection and do not consider the physical reason in predicting the condition of the pavement. The aim of this paper is to make full use of the large collection of traffic information from ITS technologies and high-accuracy flow prediction models. Using these resources, it is possible to implement a more mechanistic model for pavement condition prediction that accommodates variables that contribute to the failure process, such as traffic characteristics, structural characteristics of pavements, and environmental factors. Therefore, considering the weakness of the previously presented methods, this paper proposes a framework for optimizing a flexible inspection schedule, the main objective of which is to prevent the sudden inspection risk from predicting the pavement condition while minimizing the inspection life cycle cost. The obtained results show that flexible inspection performs better than conventional inspections in terms of total efficiency, which includes interval efficiency, distribution efficiency, and risk penalty, and the overall efficiency of this type of inspection is relatively stronger than other inspection methods. .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازرسی روسازی, تقاضای ترافیک, تعمیر و مرمت روسازی, بهینهسازی
نویسندگان مقاله
جلال ایوبی نژاد |
استادیار، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
علی اکبری مطلق |
دانشجوی دکترا، گروه عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_176161_5047c0c67acf4e5d67ae2a3a3fee4c6b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات