این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۸۳-۹۴

عنوان فارسی تحلیل مکانی و زمانی سن رانندگان در تصادفات شهر قزوین مبتنی بر GIS
چکیده فارسی مقاله ت تحلیل­های مکانی و زمانی تصادفات به‌منظور کشف دقیق­تر نحوه ارتباط بین متغیرها و ارائه راهکار جهت بهبود وضع موجود امری ضروری در ایمنی ترافیک محسوب می‌شود. در تحلیل­های مکانی یک پدیده با توجه به موقعیت و پیرامونش تحلیل می­شود. به طوری که علاوه بر خود پدیده، تاثیر همسایگی­ها و محیط نیز درنظرگرفته می­شود. هدف این پژوهش بررسی مکانی و زمانی تصادفات درون­شهری قزوین و شناسایی لکه­های داغ مربوط به متغیرهای مختلف با توجه به بازه سنی رانندگان برای داده­های مربوط به سه سال اخیر است. برای تحلیل­های مکانی از ابزار تابع چگالی کرنل در نرم­افرار ArcGIS و برای توزیع­های زمانی از نمودار عنکبوتی نرم­افزار اکسل استفاده‌شده است. ابتدا لکه­های داغ و زمان­های پر ریسک برای متغیرهای مختلف با توجه به بازه­های سنی رانندگان شناسایی شدند. در مرحله بعد لکه­های داغ بین سه ناحیه شهری تعریف­شده، توزیع شدند و مناطق پر ریسک شهر به ترتیب معرفی شدند. طبق نتایج، مسیرهای حومه­ای و به طور خاص بزرگراه جمهوری اسلامی بیشترین سهم را در لکه­های داغ تصادفات قزوین داشتند که نیاز به کنترل ترکیب وسایل­نقلیه در این مسیرها احساس می­شود. همچنین ساعت 12 تا 14 مهم­ترین زمان برای تصادفات بازه­­های سنی مختلف بوده و دو بازه سنی جوان­تر (زیر 26سال و 34-26 سال) نقش بیشتری در لکه­های داغ داشتند و نیاز به آموزش و نظارت بر این دو گروه سنی احساس می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ایمنی ترافیک، تحلیل‌های زمانی، تحلیل‌های مکانی، سن رانندگان،

عنوان انگلیسی GIS-Based Spatial and Temporal Analysis of Drivers' Age in Accidents of Qazvin
چکیده انگلیسی مقاله Spatial and temporal analyzes of accidents are considered essential in traffic safety in order to discover the relationship between variables more accurately and provide a solution to improve the current situation. In spatial analysis, a phenomenon is analyzed according to its position and surroundings. So that in addition to the phenomenon itself, the impact of neighborhoods and environment is also considered. The purpose of this study is to investigate the location and time of Qazvin urban accidents and to identify hotspots related to various variables according to the age range of drivers for the data of the recent three years. For spatial analysis, the kernel density function tool in ArcGIS software is used and for temporal distributions, the spider plot of Excel software is used. First, hotspots and hot-times for different variables were identified according to the age ranges of the drivers. In the next step, hotspots were distributed among the three defined urban areas, and high-risk areas of the city were introduced, respectively. According to the results, suburban roads and in particular the Islamic Republic Highway had the largest share in the hotspots of Qazvin accidents and the need to control the combination of vehicles on these routes is felt. 12 to 14 was also the most important time for accidents of different age groups, and the two younger age groups (under 26 years old and 26-34 years old) played a greater role in hotspots and the need to educate and supervise these two age groups is felt.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ایمنی ترافیک, تحلیل‌های زمانی, تحلیل‌های مکانی, سن رانندگان

نویسندگان مقاله علی توکلی کاشانی |
دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

امیرحامد جوان |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران

کامران زندی |
دانشجوی دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_169483_9858c73e53e18f6fc6d04292a5626697.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات