این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۱۳۱-۱۴۲
عنوان فارسی
طراحی و حل مدل مسیریابی وسایل حمل کالای ارزشمند با در نظر گرفتن ریسک مسیر (مطالعه موردی: بانک شهر)
چکیده فارسی مقاله
یکی از فرآیندهای اصلی در سیستم بانکداری، برنامهریزی و انتقال پول از خزانه به شعبه و برگشت آن به خزانه در بازه زمانی مشخص و محدود است. بر این اساس، هدف اصلی اغلب بانکها حداقل کردن ریسک مسیر میباشد. زیرا، روزانه حجم بالایی وجه نقد توسط خودروهای پولرسان جابهجا میشود. در این پژوهش، یک مدل ریاضی برای حمل و نقل پول فیزیکی با در نظر گرفتن ریسک مسیر توسعه داده شده است. در مدل پیشنهادی سه مفهوم ارائه شده است که عبارتند از:1) وسیله نقلیه در سه حرکت اول مسیرهای طولانی را به دلیل اینکه پول بیشتری حمل میکند طی نکند،2) به یک شعبه در دو روز متوالی، در زمان یکسان سرویسدهی نشود، 3) یک مسیر در دو روز متوالی تکرار نشود. این امر امکان تعیین الگویی ثابت برای سرویسدهی را کاهش داده و امنیت سرویسدهی را افزایش می دهد.همچنین، از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک برای حل مدل استفاده شده است. برای نشان دادن کیفیت جواب الگوریتم، مسائل مختلفی در ابعاد متنوع تولید و با نرم افزار گمز و متلب حل شده است. نتایج نشان میدهد که الگوریتم ژنتیک در این مسائل به طور میانگین 0.93درصد و حداکثر 1.87درصد اختلاف با جواب بهینه دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
الگوریتم ژنتیک، کالای ارزشمند، ریسک، مسیریابی وسایط نقلیه،
عنوان انگلیسی
Designing and Solving a Routing Model for Transporting Valuable goods by Considering Route Risk (Case Study: Shahr Bank)
چکیده انگلیسی مقاله
. One of the main processes in the banking system is the planning and transfer of money from the treasury to the branch and its return to the treasury within a specific and limited time frame. Accordingly, the main goal of most banks is to minimize route risk. Because, daily, a large amount of cash is moved by cash vehicles. In this research, a mathematical model for the transportation of physical money has been developed considering the route risk. In the proposed model, three concepts are presented, which are: 1) the vehicle should not travel long distances in the first three trips because it carries more money, 2) a branch should not be serviced on two consecutive days at the same time 3) A route should not be repeated in two consecutive days. This reduces the possibility of determining a fixed pattern for servicing and increases the security of servicing. Also, a genetic meta-heuristic algorithm has been used to solve the model. In order to show the quality of the algorithm's answer, various problems have been solved in various dimensions of production and with GAMS and MATLAB software. The results show that the genetic algorithm has an average of 0.93% and a maximum of 1.87% difference with the optimal solution in these problems.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
الگوریتم ژنتیک, کالای ارزشمند, ریسک, مسیریابی وسایط نقلیه
نویسندگان مقاله
محمد شفیع خانی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
علیرضا رشیدی کمیجان |
دانشیار، گروه مهندسی صنایع، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران
حسن جوانشیر |
استادیار، گروه مهندسی صنایع، واحد تهران جنوب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_169476_eaae4cf10ad7caa22e72e10073697b35.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات