این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۱۹۵-۲۱۲
عنوان فارسی
طراحی مدل سرعت وسایل نقلیه بر خرابی بحرانی روسازی انعطافپذیر
چکیده فارسی مقاله
سرعت وسایل نقلیه میتواند بر عملکرد و خرابی روسازی تأثیرگذار باشد، دو معیار مهم در خرابیهای ناشی از عبور بار در روسازی انعطافپذیر، ترکهای خستگی و شیارشدگی است. کرنش کششی زیر لایه رویه و کرنش فشاری روی خاک بستر در برابر خستگی و شیارشدگی به عوامل مختلفی مانند خصوصیات بارگذاری وسایل نقلیه نظیر سرعت و مقدار بار عبوری وفشار سطح تماس بستگی دارد. در این پژوهش از الگوریتمهای یادگیری ماشین برای مدل پیشبینی خرابی بحرانی روسازی انعطافپذیر مبتنی بر سرعت وسایل نقلیه استفاده شده است. در فرآیند استفاده از شبکههای عصبی، دادههای شبکه عصبی ابتدا یک سری مقادیر تصادفی را به عنوان وزنها و بایاسهای اولیه شبکه انتخاب میکند و این یکی از معایب آن است. در این راستا از الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات برای بهینهسازی وزن شبکههای عصبی استفاده میشود. در مقایسه با الگوریتمهای بهینهسازی، الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات (PSO) برای پیادهسازی سادهتر است و میتواند نقطه بهینه را به سرعت پیدا کند. با توجه به نتایج در سرعتهای پایین وسایل نقلیه، احتمال وجود خرابیهای خستگی، شیارشدگی و افت و خیزروسازی بیشتر میشود و هرچه سرعت وسیله نقلیه کمتر شود، تعداد تکرار بار منجر به خرابی نیز کاهش مییابد و افزایش سرعت باعث میشود که خرابی در روسازی کمتر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرعت وسایل نقلیه، خرابی بحرانی، روسازی انعطافپذیر، شبکه عصبی-فازی، الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات،
عنوان انگلیسی
Designing a Vehicle Speed Model on Critical Failure of Flexible Pavement
چکیده انگلیسی مقاله
The speed of vehicles can affect the performance and damage of the pavement, The two major failures in flexible pavements are fatigue cracks and rutting. The tensile stress under overlay and the compressive stress on the subgrade depend on various factors such as the speed and amount of passing load and contact surface pressure. In this research, machine learning algorithms have been used to predict the critical failure of flexible pavement based on vehicle speed. In the process of using neural networks, the data of neural networks first selects a series of random values as the primary weights and biases of the network which is one of its deficiencies. Therefore, Particle Swarm Optimization (PSO) algorithm is used to optimize the weight of neural networks. In comparison with optimization algorithms, PSO is simpler for implementation and can rapidly find optimal point. According to the modeling results, at low vehicle speeds, the probability of fatigue failures, rutting, and settling increases, while the lower the speed of the vehicle, the number of repetitions is reduced, and the increase in speed causes that Less damage to the pavement.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سرعت وسایل نقلیه, خرابی بحرانی, روسازی انعطافپذیر, شبکه عصبی-فازی, الگوریتم بهینهسازی ازدحام ذرات
نویسندگان مقاله
مرتضی اویسی فر |
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران
محمد عابدینی |
استادیار، دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی بیرجند، بیرجند، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_172596_a76220463088771121c44b674c68cc19.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات