این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
جاده، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۲۴۳-۲۶۲

عنوان فارسی نیازسنجی و اولویت بندی آموزشی موتورسیکلت سواران
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: آموزش حرفه‌ای، مستمر و اثربخش از مهمترین راهکارهای پیشگیری پایدار از تصادفات موتورسیکلت‌سواران است که در این زمینه اساسی‌ترین گام اجرای صحیح فرآیند نیازسنجی است‌. لذا هدف اصلی تحقیق حاضر نیازسنجی و اولویت‌بندی آموزشی موتورسیکلت‌سواران می‌باشد.روش: این تحقیق از نظر هدف کاربردی، از نظر روش آمیخته-اکتشافی بود. جامعه آماری بخش-کیفی خبرگان پلیس راهور تهران‌بزرگ و دانشگاه پلیس، در بخش-کمی کارشناسان عالی تصادفات مناطق 28گانه راهور تهران بودند. نمونه‌گیری در بخش کیفی به روش هدفمند مبتنی بر معیار تا رسیدن به اشباع نظری و در بخش‌کمی به روش تصادفی ساده برابر جدول مورگان به تعداد 274نفر بود. تحلیل داده‌ها در بخش کیفی تحقیق توسط نرم‌افزار MAXQDA ودر بخش کیفی از مدل‌یابی‌معادلات ساختاری توسط نرم‌افزار Smart PLS انجام شد.یافته‌ها: بارهای عاملی ابعاد جامعیت با مقدار 866/0، ارزش‌واعتبار با مقدار 861/0، مشارکت‌فرهنگی با مقدار879/0 و واقع‌بینی با مقدار756/0 در سطح 95/0 معنی‌دار بوده و به‌ترتیب بیشترین تأثیر مربوط به بعد جامعیت آموزش-رابطه بسیار قوی- و سپس مربوط به ارزش‌و اعتبار آموزش-رابطه قوی- و بعد از آن مربوط به مشارکت‌فرهنگی-رابطه متوسط- و در نهایت کمترین تأثیر مربوط به بعد واقع‌بینی در الگوی نیازسنجی و اولویت‌بندی آموزشی موتورسیکلت‌سواران می‌باشد.نتایج: موتورسیکلت‌سواران نیاز بیشتری به کسب دانش فنی و کاربردی در خصوص خودمراقبتی و پیشگیری از سوانح ترافیکی داشته که لازم است این امر مورد توجه متولیان آموزش تخصصی ایمنی قرار گرفته و برنامه‌های آموزش تئوری و عملی ارائه شده در آموزشگاه‌های رانندگی متناسب با نیازهای عمومی، واقعی و کاربردی آنها در دامنه‌ای متنوع از استانداردهای آموزشی تغییر یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتورسیکلت‌سواران، نیازسنجی آموزشی، آموزش کاربردی، ایمنی ترافیک،

عنوان انگلیسی Need assessment and educational prioritization of motorcycle riders
چکیده انگلیسی مقاله Professional, continuous and effective training is one of the most important solutions for self-protection and sustainable prevention of violations and accidents of motorcycle riders, and in this context, the most basic step in compiling and implementing their training program is the correct implementation based on the reality of the needs assessment process. . Therefore, the main goal of this research is to assess the needs and prioritize training of motorcycle riders. This research was exploratory in terms of applied purpose and mixed method. The statistical population of the experts of the qualitative section of Tehran Traffic Police and Imam Hasan Mojtabi University of Officers and Police Training (AS), in the quantitative section, were the excellent accident experts of the 28 districts of the Tehran Traffic Police. Sampling in the qualitative part by a purposeful method based on criteria until reaching theoretical saturation and in the quantitative part by a simple random method equal to Morgan's table were 274 people. The factor loadings of comprehensiveness with a value of 0.866, value and credibility with a value of 0.861, cultural participation with a value of 0.879, and realism with a value of 0.756 are significant at the level of 0.95 and respectively have the greatest impact. to the comprehensiveness dimension of education - a very strong relationship - and then related to the value and validity of education, a strong relationship, and then related to cultural participation, an average relationship, and finally, the least impact related to the realism dimension in the educational needs assessment and prioritization model It is motorcycle riders. Motorcycle riders need more technical and practical knowledge about self-care and prevention of traffic accidents, which needs to be taken into the attention of those in charge of specialized safety training and the theoretical and practical training programs provided in driving schools are appropriate to Their general, real and practical needs should be changed in a diverse range of educational standards.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتورسیکلت‌سواران, نیازسنجی آموزشی, آموزش کاربردی, ایمنی ترافیک

نویسندگان مقاله اسماعیل احسانپور |
دانشجوی دکتری، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی امین فراجا، تهران، ایران

مجید حق شناس |
دانشجوی دکتری، دانشکده فرماندهی و ستاد، دانشگاه علوم انتظامی امین فراجا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://road.bhrc.ac.ir/article_175359_7fcf9b38528a83aa2b2d73d719e7162f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات