این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
جاده
، جلد ۳۱، شماره ۱۱۷، صفحات ۲۹۹-۳۱۲
عنوان فارسی
ارزیابی میزان کاربرد تابلوهای راهنمایی و رانندگی در درک رانندگان مبتنی بر روشهای پرسشنامهای و آماری (مطالعه موردی: محور همدان-کرمانشاه)
چکیده فارسی مقاله
در راهها، میزان درک رانندگان از تابلوهای مختلف یکسان نیست و میزان درک از تابلویی به تابلوی دیگر متفاوت است. بنابراین، بهمنظور افزایش ایمنی و استفاده حداکثر از راهها توسط رانندگان، پژهش حاضر به بررسی میزان درک رانندگان از تابلوها و تأثیر میـزان کاربرد تابلوها بر درک رانندگان میپردازد. تابلوها در سه گروه تابلوهای "پـر کـاربرد "، تابلوهـای "بـا کاربرد متوسط"، و تابلوهای "کم کاربرد"دستهبندی میشوند و برای هر گرو ه 4 تابلو مـورد بررسـی قـرار میگیرد. روش پژوهش حاضر مبتنی بر پرسشنامه، بررسی آزمونهای کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن میباشد. همچنین، در طول 5 روز پرسش-گری در محل پلیس راه محور همدان – کرمانشاه، تعداد 380 پرسشنامه با مصاحبه رانندگان تکمیل شد. برای اعتبارسنجی دادهها نیز مطالعه مشـابهی در محور ملایر -همدان با پر کردن 50 پرسشنامه انجام گرفت. سپس دادههای حاصل با استفاده از آزمون کای دو و ضریب همبستگی مورد تحلیـل قرار گرفتند. نتایج محاسبه شده نشان داد که درک کلی راننـدگان از تابلوهـا 31/54 درصد بـه دسـت آمـد. بـا ایـن حـال؛ درک راننـدگان از تابلوهای "پرکاربرد"، تابلوهای "بـا کـاربرد متوسـط " و تابلوهـای "کـم کـاربرد " یکسـان نبـوده و بـه ترتیـب 6/88، 60/49 و 97/22 درصد می-باشد. همچنین نتایج حاصل از آزمونهای کای دو و ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد که با افزایش میزان کاربرد تابلو، درک رانندگان از تابلوها افـزایش مـییابـد که این مقدار ضریب برابر با 59/0 است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تابلوهای راهنمایی و رانندگی، درک رانندگان، میزان کاربرد تابلو، روشهای پرسشنامهای و آماری،
عنوان انگلیسی
Evaluating the effect of traffic signs application in drivers' perception based on questionnaire and statistical methods (Case study: Hamedan- Kermanshah Highway)
چکیده انگلیسی مقاله
In addition to ensuring traffic safety, it is also possible to use the maximum capacity of the road with these signs. Drivers' perception of different signs is not the same on roads, and their understanding is different from one sign to another one. Thus, to increase road safety and reaching the maximum capacity of roads by drivers, the present study aims at evaluating drivers' perception of traffic signs and the percentage usage of traffic signs regarding drivers' perception on roads. For these purposes, traffic signs were classified as '' all-purpose signs'', '' average usage signs'', and '' less common signs'' and 4 traffic signs were considered for each classification. The methodology of the present study is based on a questionnaire method, using the chi-square test and correlation coefficient. During the 5 days of questioning on Hamadan-Kermanshah highway police station, 380 questionnaires were completed by interviewing drivers. To validate the data, a similar study was conducted on Hamadan-Malayer highway by filling out 50 questionnaires. The results showed 54.31% of drivers' overall perception of the traffic signs. Further, Drivers' perceptions of '' all-purpose signs'', '' average usage signs'', and '' less common signs'' were not the same and were obtained at 88.60, 49.60, and 22.97%, respectively. Further, the results showed that by increasing the usage of the traffic signs, drivers' perception of traffic signs increases and the correlation is about 0.59.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تابلوهای راهنمایی و رانندگی, درک رانندگان, میزان کاربرد تابلو, روشهای پرسشنامهای و آماری
نویسندگان مقاله
شهاب حسن پور |
استادیار، گروه مهندسی عمران، دانشگاه آیتالله بروجردی، بروجرد، ایران
محسن قاسمی |
دانشآموخته کارشناسی ارشد، دانشکده مدیریت ترافیک، دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
فرهاد حدادی |
دانشآموخته دکتری، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شاهرود، شاهرود، ایران
نشانی اینترنتی
https://road.bhrc.ac.ir/article_172598_d6e495d607474cd657eb0e4bc778bb43.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات