این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۲، شماره ۸۶، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی مولفه ها و شاخص های توانمندسازی نیروی انسانی از طریق آموزش مجازی مبتنی بر مدیریت دانش
چکیده فارسی مقاله
آموزش نیروی انسانی یکی از اهداف مهم در سازمانها است این مهم با توجه به رویکردهای نوین آموزش چون آموزش مجازی زمینه افزایش بهروری در آموزشهای سازمانی را فراهم میآرود. از سویی مدیریت دانش به عنوان سازهای نوین در الگوهای آموزش سازمانی مطرح است از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی مؤلفههای آموزش مجازی مبتنی بر مدیریت دانش است. پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با روش تحلیل مضمون انجام گرفت. جامعهی آماری شامل کلیه، اساتید، آموزگاران و مدیران شهر مشهد هستند که از طریق نمونهگیری هدفمند از نوع ملاک محور انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمهساختاریافته با 12 نفر از اساتید، 9 نفر از معلمان و کارمندان آموزشوپرورش و 5 نفر از مدیران مدارس شهر مشهد مقدس جمع آوری شده است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روش مضمون-گذاری پایه، سازماندهنده و فراگیر استفاده شد. برای تأمین روایی و پایایی از معیارهای لینکن و کوبا استفاده شد. آنها چهار معیار «قابلیت اعتبار ، قابلیت انتقال، قابلیت اتکا و قابلیت تأیید» را بهمنظور ارزیابی دقت علمی پژوهش کیفی برشمردند. در زمینهی قابلیت اعتبار، از روش کنترل اعضاء شرکت کننده استفاده شد. نتایج پژوهش نشاندهندهی پنج مضمون فراگیر شامل مؤلفههای دانش محور(مشتمل بر محورهایی چون کاربست دانش، استفاده از دانش بروز، توجه به سواد دیجیتال، کاربست دانش، استفاده از دانش بروز و توجه به سواد دیجیتال)، مؤلفههای مدیریتی(توجه به مقررات، تعهد سازمانی، توجه به توسعه حرفهای، تخصص حرفهای کارمندان، مدیریت پژوهش محور و بسترسازی مناسب)، مؤلفههای ارتباطی و تعاملگرایانه(مشتمل بر محورهایی چون توجه به تعامل فراگیران، شبکهسازی گسترده در راستای همافزایی، توسعه دسترسی به افراد و اطلاعات و انتشار و تبادل دانش)، مؤلفههای راهبرد محور(توجه به سازنده گرایی در آموزش، توجه به تفاوتها و پتانسیلهای فردی، توجه به اخلاق آموزشی، بازخورد و ارزیابی مؤثر و تلفیق آموزش و پژوهش) و مؤلفههای ساختاری(دسترسیپذیری، سامانه آموزش مجازی، پشتیبانی بسترهای آموزشی و بهکارگیری سختافزار مناسب) است. با توجه به یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت در زمینه آموزش مجازی مبتنی بر مدیریت دانش توجه به زمینههای دانش در سازمان، رویکرد مدیریت سازمانی، شاخصهای ارتباطی و تعاملات سازمانی، راهبردهای آموزش سازمانی و ساختار و زمینههای آموزش نقش مهمی ایفا میکند. این مهم نشان دهنده نقش دو بُعد اصلی فردی و سازمانی در آموزشهای سازمانی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مؤلفهها و شاخصها، آموزش مجازی، نیروی انسانی، مدیریت دانش، آموزش و پرورش،
عنوان انگلیسی
Identifying the components and indicators of human resource empowerment through virtual education based on knowledge management
چکیده انگلیسی مقاله
Human resource training is one of the important goals in organizations, this is important due to the new approaches of education, such as virtual education, which provides the basis for increasing productivity in organizational training. On the one hand, knowledge management is considered as a new structure in organizational training models, hence the purpose of the current research is to examine the components of virtual education based on knowledge management. The current research was conducted with a qualitative approach and thematic analysis method. The statistical population includes all professors, teachers and managers of Mashhad city, who were selected through a purposeful criterion-based sampling. The data was collected through semi-structured interviews with 12 professors, 9 teachers and education workers, and 5 school principals in the holy city of Mashhad. In order to analyze the data, basic, organizing and comprehensive thematic method was used. Lincoln and Cuban criteria were used to ensure validity and reliability. They listed four criteria "credibility, transferability, reliability and verifiability" in order to evaluate the scientific accuracy of qualitative research. In terms of reliability, the participant control method was used. The results of the research show five overarching themes, including knowledge-based components (including such axes as application of knowledge, use of current knowledge, attention to digital literacy, application of knowledge, use of current knowledge and attention to digital literacy), managerial components. (attention to regulations, organizational commitment, attention to professional development, professional expertise of employees, research-oriented management and appropriate infrastructure), communicative and interactive components (including axes such as attention to learner interaction, extensive networking in In the direction of synergy, development of access to people and information and dissemination and exchange of knowledge), strategic components (attention to constructivism in education, attention to individual differences and potentials, attention to educational ethics, effective feedback and evaluation, and integration of education and research ) and structural components (accessibility, virtual education system, supporting educational platforms and using appropriate hardware). According to the findings of the research, it can be concluded that in the field of virtual education based on knowledge management, attention should be paid to the fields of knowledge in the organization, organizational management approach, communication indicators and organizational interactions, organizational education strategies and structure and fields. Education plays an important role. This important shows the role of two main dimensions, individual and organizational, in organizational training.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مؤلفهها و شاخصها, آموزش مجازی, نیروی انسانی, مدیریت دانش, آموزش و پرورش
نویسندگان مقاله
اباذر صادقی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت، ایران
احمد اکبری |
استادیارگروه علوم تربیتی،واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد، ایران
مهدی زیرک |
استادیارگروه علوم تربیتی،واحد تربت حیدریه، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت حیدریه، ایران
اسدالله زنگویی |
استادیار علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تربت حیدریه، تربت، ایران
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_13994_8f34780177d54017e115875923bdb7ae.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات