این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
فرهنگ ایلام
، جلد ۲۴، شماره ۷۸.۷۹، صفحات ۸۱-۱۰۰
عنوان فارسی
سلامت روان دانشآموزان دورۀ اول متوسطۀ استان ایلام براساس تفاوت جنسیتی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی سلامت روان دانشآموزان دورۀ اول متوسطه استان ایلام براساس تفاوت جنسیتی انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ اجرا کمی است و به شیوۀ توصیفی انجام گرفته است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیۀ دانشآموزان دختر و پسر دورۀ اول متوسطۀ استان ایلام در سال تحصیلی 99-1398 است که از این جامعه، نمونهای به تعداد 378 نفر به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شد. دادههای مورد نیاز از طریق پرسشنامۀ سلامت عمومی 28 سؤالی گلدبرگ و مصاحبۀ تشخیصی جمعآوری گردید. یافتههای پژوهش نشان داد که بر اساس نمرات پرسشنامه، 7/20 درصد و با توجه به نتیجۀ مصاحبه، 74/17 درصد از افراد نمونۀ آماری، مشکلاتی در زمینۀ سلامت روان دارند. میزان مشکلات سلامت روان در میان پسران 3/16 درصد و در بین دختران 3/25 درصد بود. در ابعاد چهارگانۀ سلامت نیز در نارساکنشوری اجتماعی 8/29 درصد، در اضطراب و بیخوابی 1/19 درصد، در افسردگی 1/16 درصد و در نشانههای جسمانی 14 درصد مشکل داشتند. تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که مشکلات دختران در متغیرهای سلامت، اضطراب، افسردگی و نشانههای جسمانی از پسران بیشتر است و این تفاوت از نظر آماری معنادار میباشد (05/0> P). یافتهها همچنین نشان داد که تفاوتی بین میزان سلامت دانشآموزان بر حسب سن والدین، پایۀ تحصیلی و شغل آنها وجود ندارد. نتایج پژوهش بیانگر ضرورت اجرای برنامههایی برای ارتقای سلامت روان دانشآموزان در دورۀ نوجوانی توسط متصدیان امر سلامت و اولیای تعلیم و تربیت است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامت روان، دانشآموزان، دورۀ اول متوسطه، ابعاد سلامت، استان ایلام،
عنوان انگلیسی
Mental Health of High School Students in Ilam Province Based on Gender Difference
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of investigating the mental health of high school students in Ilam province based on gender differences. This research is practical in terms of purpose and quantitative in terms of implementation, and it was carried out in a descriptive manner. The statistical population of the research includes all the male and female students of the first year of high school in Ilam province in the academic year 2018-2019, from which a sample of 378 people was selected by multi-stage random sampling. The required data were collected through Goldberg's 28-question general health questionnaire and diagnostic interview. The findings of the research showed that according to the scores of the questionnaire, 20.7% and according to the results of the interview, 17.74% of the statistical sample have problems in the field of mental health. The rate of mental health problems was 16.3% among boys and 25.3% among girls. In the four dimensions of health, 29.8% had problems with social dysfunction, 19.1% with anxiety and insomnia, 16.1% with depression, and 14% with physical symptoms. Multivariate analysis of variance showed that girls have more problems in health, anxiety, depression and physical symptoms than boys and this difference is statistically significant (P< 0.05). The findings also showed that there is no difference between the health of students according to their parents' age, educational level and occupation. The results of the research indicate the necessity of implementing programs to improve the mental health of students during adolescence by health officials and parents of education
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سلامت روان, دانشآموزان, دورۀ اول متوسطه, ابعاد سلامت, استان ایلام
نویسندگان مقاله
اسحاق قیصریان |
دانشگاه فرهنگیان
امیدعلی باپیری - روانشناسی |
دانشگاه فرهنگیان ایلام
نشانی اینترنتی
https://www.farhangeilam.ir/article_182545_504e55be568944587f99c25b21d397db.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات