این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مدیریت ارتقای سلامت، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۱-۱۲

عنوان فارسی پیش بینی پرخاشگری بر اساس شرم درونی شده و مهارت های ارتباطی در مادران دارای فرزند دانش آموز ابتدایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: در سال های اخیر، توجه پژوهشگران حوزه علوم رفتاری بیش از پیش به اهمیت سلامت روانی خانواده و اعضای آن و نقشی که در شکل گیری پویایی جامعه دارند، افزایش یافته است. لذا هدف پژوهش حاضر پیش بینی پرخاشگری بر اساس شرم درونی شده و مهارت های ارتباطی در مادران دارای فرزند دانش آموز ابتدایی می باشد. روش کار: این پژوهش توصیفی- همبستگی بوده و در سال 1402 در شهر بندرعباس با جامعه آماری تمامی مادران دارای فرزند دانش آموز ابتدایی انجام شده است. با استفاده از نمونه گیری در دسترس، 222 تن از مادران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه پرخاشگری" (Aggression Questionnaire)، "مقیاس شرم درونی شده" (Internalized Shame Scale) و "آزمون مهارت های ارتباطی تجدیدنظر شده" (Communication Skills Test-Revised) بود. روایــی محتوا به روش کیفی ابزارها از طریق نظر خواهی از 4 تن از مدرسین گروه مشاوره و روانشناسی دانشگاه هرمزگان تأیید شد. پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ بررسـی و تأییـد شـد. داده های پژوهش از طریق مراجعه حضوری به مدارس و پاسخگویی مادران واجد شرایط به ابزارها جمع آوری شد. داده ها با نرم افزار اس پی اس اس نسخه 26 تحلیل شد.  یافته ها: شرم درونی شده، پرخاشگری مادران را به صورت مثبت پیش بینی کرد (001/0> , P56/0=β). همچنین از بین مولفه های مهارت های ارتباطی، فقط مؤلفه ارتباط تؤام با قاطعیت، پرخاشگری در مادران را به صورت مثبت پیش بینی کرد (001/0> , P29/0=β). نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد 46/0 از کل واریانس پرخاشگری به وسیله شرم درونی شده و ارتباط تؤام با قاطعیت تبیین می شود. نتیجه گیری: شرم درونی شده و مولفه ارتباط تؤام با قاطعیت به عنوان پیش بینی کننده های مهمی برای پرخاشگری مادران دارای فرزند دانش آموز ابتدایی می باشد. لذا پیشنهاد می گردد که روش های آموزشی جهت کاهش شرم درونی شده و ارتقاء مهارت های ارتباطی، به خصوص مؤلفه ارتباط تؤام با قاطعیت برای مادران دارای فرزند دانش آموز ابتدایی مورد توجه قرار گیرد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پرخاشگری، شرم درونی شده، مهارت های ارتباطی.

عنوان انگلیسی Predicting Aggression Based on Internalized Shame and Communication Skills in Mothers with Elementary School Children
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: In recent years, researchers in the field of behavioral sciences have paid more attention to the importance of the mental health of the family and its members and the role they play in shaping the dynamics of society. Therefore, the aim of the present study is to predict aggression based on internalized shame and communication skills in mothers with elementary school children. Methods: This descriptive-correlational research was conducted in Bandar Abbas city in 2023 with the statistical population of all mothers with elementary school children. Using convenience sampling, 222 mothers were selected. The data collection instruments included a demographic questionnaire, "Aggression Questionnaire", "Internalized Shame Scale" and " Communication Skills Test-Revised ". The content validity of the instruments was confirmed by the qualitative method by asking the opinions of 4 lecturers of the Department of Counseling and Psychology of Hormozgan University. Reliability was checked and confirmed by internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. The data of the research was collected through in-person visits to schools and qualified mothers responding to the instruments. The data was analyzed with SPSS.26. Results: Internalized shame positively predicted mothers' aggression (P< 0.001, β=0.56). Also, among the components of communication skills, only communication with assertiveness positively predicted aggression in mothers. (β>0.001, P=0.29). The results of the regression analysis also showed that 0.46 of the total variance of aggression is explained by internalized shame and communication with assertiveness. Conclusions: Internalized shame and communication with assertiveness are important predictors of aggression in mothers with elementary school children.  Therefore, it is suggested that educational methods to reduce internalized shame and improve communication skills, especially the component of communication together with assertiveness, should be considered for mothers with primary school children.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Aggression, Internalized Shame, Communication Skills.

نویسندگان مقاله کوروش محمدی | Kourosh Mohammadi
hormozgan uni
استادیار، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

محمد رضا فرشاد | mohamad reza farshad
hor uuni
دکتری تخصصی مشاوره، گروه مشاوره و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه هرمزگان، بندرعباس، ایران

فرزاد شنبدی | farzad shanbedi
allame tabatabaei
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

طیبه رخشانی پور | Tayebeh Rakhshani Pour
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، فردوس، ایران


نشانی اینترنتی http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-963-7&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت سلامت
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات