این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مدیریت ارتقای سلامت
، جلد ۱۲، شماره ۶، صفحات ۲۷-۳۸
عنوان فارسی
الگوی ساختاری پیشبینی مدیریت کیفیت فراگیر براساس آگاهی فراشناختی با میانجیگری نگرانی های فردی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: از عوامل مهم و اساسی در تعیین اهداف و کیفیت مدیریت افراد، آگاهی فراشناختی است. هدف پژوهش حاضر تعیین الگوی ساختاری پیشبینی مدیریت کیفیت فراگیر براساس آگاهی فراشناختی با میانجیگری نگرانی¬های فردی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان بود. روش کار: روش پژوهش توصیفی - همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه اعضای هیأت علمی تماموقت دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان بود. تعداد 140 نفر بهعنوان نمونه آماری به شیوه تصادفی ساده به صورت قرعه کشی انتخاب شدند. ابزار شامل پرسشنامه جمعیت شناختی، "پرسشنامه مدیریت کیفیت فراگیر" (Pervasive Quality Management Questionnaire) "سیاهه آگاهی فراشناختی" (Metacognitive Awareness Inventory) و "سیاهه نگراتی های فردی" (Personal Concerns Inventory) بود. روایی ابزارها با استفاده از روایی محتوا به روش کیفی و پایایی به روش همسانی درونی با محاسبه ضریب آلفا کرونباخ اندازه گیری شد. برای تحلیل داده ها از الگوی معادلات ساختاری و نرم افزارهای اس پی اس اس 24 و آموس 24 استفاده شد. یافته ها: ضرایب مسیر مستقیم بین آگاهی فراشناختی با مدیریت کیفیت فراگیر (001/0=P، 250/0=β)، ساختار انگیزشی انطباقی با مدیریت کیفیت فراگیر (001/0=P، 136/0=β)، ساختار انگیزشی غیرانطباقی با مدیریت کیفیت فراگیر (001/0=P، 167/0-=β)، آگاهی فراشناختی با ساختار انگیزشی انطباقی (001/0=P، 241/0=β) و آگاهی فراشناختی با ساختار انگیزشی غیرانطباقی (001/0=P، 215/0-=β) معنادار بود. همچنین، ضریب مسیر غیرمستقیم بین آگاهی فراشناختی با مدیریت کیفیت فراگیر با میانجیگری ساختار انگیزشی انطباقی (043/0=P، 032/0=β) و ساختار انگیزشی غیرانطباقی (040/0=P، 035/0=β) معنادار بود. نتیجهگیری: مدیریت کیفیت فراگیر براساس آگاهی فراشناختی با میانجیگری ساختار انگیزشی انطباقی و غیرانطباقی در اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی استان لرستان، پیش بینی می شود. توجه نهادهای آموزشی در دانشگاه به تشریح اهمیت آگاهی فراشناختی برای اعضای هیات علمی و اجرای برنامه هایی در جهت آموزش پیشنهاد می شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت کیفیت فراگیر، آگاهی فراشناختی، نگرانی های فردی.
عنوان انگلیسی
The Structural Model of Total Quality Management Prediction Based on Metacognitive Awareness with the Mediation of Personal Concerns in Academic Faculty Members of Medical Sciences University of Lorestan Province
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the important and basic factors in determining the goals and quality of people management is metacognitive awareness. The aim of the current research was to determine the total quality management prediction based on metacognitive awareness with the mediation of personal concerns in academic faculty members of Medical Sciences University of Lorestan province. Methods: The research method was descriptive-correlation. The statistical population included all full-time faculty members of Medical Sciences University in Lorestan province. A number of 140 people were selected as a statistical sample by a simple random lottery. The instruments included demographic questionnaire, "Pervasive Quality Management Questionnaire", "Metacognitive Awareness Inventory" and "Personal Concerns Inventory". The validity of the instruments was measured using content validity using a qualitative method and reliability using the internal consistency method by calculating Cronbach's alpha coefficient. Data analysis was done in SPSS .24 and Amos .24. Results: Direct path coefficients between metacognitive awareness and total quality management (P=0.001, β=0.250), adaptive motivational structure with total quality management (P=0.001, β=0.136), non-adaptive motivational structure with total quality management (P=0.001, β=0.167), metacognitive awareness with adaptive motivational structure (P=0.001, β=0.241) and metacognitive awareness with non-adaptive motivational structure (P=0.001, β=0.215) was significant. Also, the indirect path coefficient between metacognitive awareness and total quality management with the mediation of adaptive motivational structure (P=0.043, β=0.032) and non-adaptive motivational structure (P=0.040, β=0.035) was significant. Conclusions: Total quality management is predicted based on metacognitive awareness with the mediation of adaptive and non-adaptive motivational structure in faculty members of Medical Sciences University of Lorestan province. The attention of educational institutions in the university is suggested to explain the importance of metacognitive awareness for academic staff members and to implement programs for training and awareness of metacognitive awareness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Total Quality Management, Metacognitive Awareness Personal Concerns.
نویسندگان مقاله
اصغر زمانی | Asghar Zamani
Educational research and planning institute
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزشی
سمیه نصیرزاده | somaye Nasirzade
Department of Educational Management and Planning, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabatabaei University, Tehran, Iran
گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jhpm.ir/browse.php?a_code=A-10-2021-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
مدیریت تیروی انسانی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات