این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۷۷-۹۴
عنوان فارسی
طراحی مدل جامع به کارگیری مخازن سازمانی در یادگیری الکترونیکی
چکیده فارسی مقاله
هدف: پژوهش حاضر با هدف طراحی مدل جامع به کارگیری مخازن سازمانی در یادگیری الکترونیکی به دنبال شناسایی و تدوین عوامل مؤثر بر مخزن سازمانی در یادگیری الکترونیکی است.روش: یک طرح تحقیق کیفی با روش فراترکیب انجام شد. به منظور گردآوری دادهها در این مطالعه از روش کتابخانهای و برای تحلیل آن از الگوی هفت مرحلهای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. جامعه مورد مطالعه، مطالعات (شامل مقاله و پایاننامه) مرتبط در حوزه نقش ابعاد مخازن سازمانی در یادگیری الکترونیکی است که از پایگاههای علمی داخلی و خارجی بازیابی شد. به منظور اطمینان از کیفیت مطالعات مورد بررسی از برنامه مهارتهای ارزیابی انتقادی (CASP) استفاده شد. در نهایت، از بین 129 مطالعه بازیابی شده، 28 عنوان انتخاب شد و سپس محتوای موضوعی تحلیل و کدگذاری و مقولهبندی شد. به دنبال آن در مرحله بعد، یک طرح تحقیق کمی انجام شد تا مدل به دست آمده را با نظر خبرگان با تکنیک تاپسیس فازی اعتباریابی کند.یافتهها: تجزیه و تحلیل مطالعات طراحی مدل به کارگیری مخزن سازمانی در یادگیری الکترونیکی به شناسایی23 مفهوم، 14 مقوله و 6 بُعد در این حوزه انجامید. مؤلفههای اصلی در این حوزه شامل مؤلفه داده، فراداده، جستجو، بازیابی، خدمات و منابع میشوند.نتیجهگیری: با توجه به اینکه نظام مدیریت یادگیری در آموزش الکترونیکی به کار گرفته میشوند؛ اما اغلب مخازن ضعیفی برای اشیای یادگیری هستند و اینکه قابلیت تولید فراداده جهت جستجوی آسان منابع را نیز ندارد و همچنین امکان تعامل، اشتراکگذاری و بازاستفاده را ندارند؛ و از طرفی، قابلیت ادغام با سایر نظامهای مدیریت یادگیری جهت دسترسی بیشتر به منابع را نیز ندارد. از اینرو، مخازن توانایی خدمت به اهداف یادگیری الکترونیکی را دارند و توانایی گسترش قابلیتهای نظام مدیریت یادگیری را دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مخازن سازمانی، یادگیری الکترونیکی، آموزش بر خط، طراحی مدل،
عنوان انگلیسی
Developing a Comprehensive Model for Using Institutional Repositories in E-learning
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The aim of this study was to develop and validate a comprehensive model of using institutional repositories of e-learning. The focus was on identifying the influential factors of the repository in e-learning.Methods The present research is a qualitative study using the meta-synthesis method. In this research, the library method was used to collect data and information; and to analyze data the seventh-step process of Sadowski and Barroso for meta-synthesis was used. The research population of the study includes related studies (articles and dissertations) in the area of the role of the institutional repository dimensions in e-learning. The CASP evaluation checklist was used to ensure the quality of the studies. Finally, out of 129 retrieved studies, 28 titles were selected and then the thematic content was analyzed, coded, and categorized. Subsequently, quantitative research was carried out to validate the obtained model with the opinion of experts using the fuzzy TOPSIS technique.Results: Analysis of studies on the use of institutional repositories in e-learning led to the identification of 23 concepts, 14 categories and 6 components in this field. The main dimensions include data, metadata, search, retrieval, service, and resource component.Conclusions: Considering that learning management systems are used in electronic education; however, they are often feeble repositories for educational purposes, and they cannot generate metadata for easy search of resources, the possibility of interaction, sharing, and reuse of the information. Although, it cannot be integrated with other learning management systems to provide access to more resources. Therefore, the repository can promote e-learning and expand the capabilities of the learning management system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مخازن سازمانی, یادگیری الکترونیکی, آموزش بر خط, طراحی مدل
نویسندگان مقاله
مریم فلاح |
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
میترا صمیعی |
گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jlib.ut.ac.ir/article_93373_005c01a5f059ba5555cf8cacd96b5e56.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات