این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رهیافت
، جلد ۳۲، شماره ۴، صفحات ۳۹-۵۲
عنوان فارسی
تحلیل لایهای موانع نیل به مرجعیت علمی در سطوح فردی، سازمانی و موضوعی در علوم پزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تحلیل لایهایی موانع موجود در راه دستیابی به مرجعیت علمی در سطوح مختلف فردی، سازمانی و موضوعی در علوم پزشکی میباشد.روشکار: مطالعه حاضر یک مطالعه کیفی از نوع تحلیل محتوا است که دادههای آن از تلفیق یافتههای مرور مطالعات مرتبط، مصاحبه با خبرگان و دادههای جلسات بحث گروهی، بدست آمدهاند. با استفاده از استراتژی جستجوی مدون، مطالعات مرتبط با موانع نیل به مرجعیت علمی در ایران در بانکهای اطلاعاتی مانند SID، PubMed و اسکوپوس بازیابی شدند و سپس محتوای آنها در کنار محتوای مصاحبهها و جلسات بحث گروهی، به روش تحلیل چارچوبی با استفاده از چارچوب تحلیل لایهای علتها (CLA) تحلیل شدند.یافتهها: یافتههای این مطالعه موانع مرجعیت علمی را به صورت لایهایی و در چهار سطح مورد بررسی قرار داد. در سطح مشهود (لیتانی)، موضوعاتی مشهود و ایراداتی مانند کمبود امکانات و نیروی انسانی که در نگاه اول به چشم میآید بررسی شدند، در سطح ساختاری، ایرادات و اشکالاتی که در ساختارهای سخت (تشکیلات) و یا ساختارهای نرم (قوانین و مقرارت) وجود دارد مانند اشکال در شایستهسالاری و یا اشکالات دست و پاگیر قوانین و مقررات بررسی شدند. در سطح فرهنگی، اشکالات و ایرادات زیربنایی که به صورت مخفی در تکتک افراد جامعه وجود دارد و باعث بروز اشکالات در لایههای بالاتر میشود مورد بررسی قرار گرفت از جمله ضعیف بودن روحیه کار جمعی، اعتقاد ناکافی به اصول مدیریت مشارکتی و قانونگریزی و نهایت در سطح چهارم باورها و ارزشهای زیربنایی، اشکالات اساسی و بسیار مخفی مانند خودکوچکبینی و نگاه به بیرون داشتن و باور به برتریت فرد بر جمع که منجر به بروز ایرادات و اشکالات فرهنگی در سطوح بالاتر میشود بررسی شد.نتیجهگیری: شناسایی موانع موجود بر سر راه مرجعیت علمی نقش بسزایی در تدوین یک نقشه راه جامع در این راستا خواهد داشت. لذا اصلاح ارزشها و باورهای نهادینه شده در سطح جامعه و دانشگاهها باعث تغییر دیدگاههای فرهنگی و تغییر نگرش افراد و برداشتن گامهای موثری به سمت مرجعیت علمی در کشور خواهد شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کلیدواژهها مرجعیت علمی، دانشگاه، توسعه علمی، نخبگان، آموزش عالی، سرآمد علمی، تحلیل لایهای علتها،
عنوان انگلیسی
Layered analysis of obstacles to achieve scientific authority at individual, organizational and subject levels in medical sciences
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: The purpose of this study is to investigate the layered analysis of obstacles in the way of achieving scientific authority at different individual, organizational and subject levels in medical sciences.Methodology: The present study is a qualitative study of the content analysis type, the data of which is obtained from the integration of the findings of the review of related studies, interviews with experts, and data from group discussion sessions. Using a coded search strategy, studies related to the obstacles to achieving scientific authority in Iran were retrieved in databases such as SID, PubMed, and Scopus, And then their content, along with the content of interviews and group discussion sessions, were analyzed by framework analysis using the cause layered analysis (CLA) framework.Findings: The findings of this study examined the barriers of scientific authority in layers and at four levels. At the obvious level (litany), obvious issues and defects such as the lack of facilities and manpower that are visible at first glance were examined, at the structural level, defects and problems that are found in hard structures (organizations) or soft structures (laws and regulations) There are problems such as meritocracy or cumbersome rules and regulations. At the cultural level, the underlying problems and defects that exist secretly in every member of the society and cause problems at higher levels were investigated, including the weak spirit of collective work, insufficient belief in the principles of cooperative management, and lawlessness. And finally, at the fourth level of underlying beliefs and values, basic and very hidden problems such as self-conceit and looking outside, and believing in the superiority of the individual over the collective, which lead to the emergence of cultural defects and problems at higher levels, were examined.Conclusion: Identifying the existing obstacles on the way of scientific authority will play a significant role in developing a comprehensive road map in this direction. Therefore, reforming institutionalized values and beliefs at the level of society and universities will change cultural views and change people's attitudes and take effective steps towards scientific authority in the country.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کلیدواژهها مرجعیت علمی, دانشگاه, توسعه علمی, نخبگان, آموزش عالی, سرآمد علمی, تحلیل لایهای علتها
نویسندگان مقاله
علی اکبر حقدوست |
استاد اپیدمیولوژی، مرکز تحقیقات مراقبت HIV و عفونتهای آمیزشی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سمیرا عمادی |
دانشجوی دکتری مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم
سمیه نوری حکمت |
دانشیار مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، مرکز تحقیقات مدیریت و رهبری در آموزش پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان. کرمان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://rahyaft.nrisp.ac.ir/article_14011_9f50ae7d2ecb6834b0e37061e51da01e.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات