این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
فرهنگ رضوی
، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
شناسایی و اولویت بندی مولفه های حضورگرایی کارکنان در آستان قدس رضوی با رویکرد فراترکیب و دلفی فازی
چکیده فارسی مقاله
منابع انسانی در هر سازمانی مهمترین سرمایه آن محسوب می شوند. در آستان قدس رضوی که هدف اصلی آن خدمت به زائرین بارگاه امام رضا (ع) است، این سرمایه از اهمیتی دوچندان برخوردار است. یکی از پدیدههای نوظهور که سلامت کارکنان و به تبع آن خدمت رسانی آنها را با مخاطره مواجه می سازد، رفتار حضورگرایی است. این رفتار زمانی بروز می کند که کارمند تصمیم می گیرد با شرایط بیماری و ضعف سلامت در محل خدمت حاضر شود. در این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و به روش کیفی انجام شده است، در ابتدا با روش فراترکیب و تحلیل محتوا کلیه مولفه های محرک حضورگرایی شناسایی و سپس با روش دلفی فازی و اخذ نظرات خبرگان منابع انسانی آستان قدس رضوی، مهمترین مولفه ها انتخاب و رتبه بندی گردیدند. نتایج نشان داد که مهمترین عوامل موثر بر حضورگرایی کارکنان در آستان قدس رضوی را می توان در قالب 3 بعد، 13 مقوله محوری و 44 مولفه طبقه بندی کرد. این مقولههای محوری در بعد رفتاری شامل فرهنگ سازمانی، وضعیت سلامت فرد، نگرش و ادراک کارمند نسبت به پیامدهای غیبت یا حضورگرایی، ارتباطات و تعاملات سازمانی، ویژگیهای فردی، شخصیت فرد، نگرشهای شغلی و سازمانی، در بعد ساختاری شامل ویژگیها و رویههای سازمانی، ویژگیهای شغل، مدیریت منابع انسانی سازمان و در بعد زمینهای شامل عوامل فرهنگی و اجتماعی، عوامل اقتصادی جامعه و قانون گذاری و زیرساخت میباشد. یافتههای این پژوهش میتواند مدیران آستان قدس رضوی را در مدیریت سلامت کارکنان که همواره در سیره رضوی مورد تاکید است، یاری نماید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حضورگرایی، آستان قدس رضوی، سلامت منابع انسانی، فراترکیب، دلفی فازی،
عنوان انگلیسی
Identifying and prioritizing the components of presenteeism at Astan Quds Razavi with a meta-synthesis and fuzzy Delphi approach
چکیده انگلیسی مقاله
Human resources are the most important capital in any organization. In Astan Quds Razavi, whose main purpose is to serve the pilgrims of Ali Ibn Musa Al-Reza (AS), this capital has a double importance. One of the emerging phenomena that endangers the health of employees and consequently their service provision is presenteeism. This behavior occurs when the employee decides to come to work with illness and poor health. In this research first by meta-synthesis and content analysis, all the components that drive attendance were identified, and then by the fuzzy Delphi method and obtaining the opinions of the human resources experts of Astan Quds Razavi, the most important components were selected. and were ranked. The results showed that the most important factors affecting the attendance of employees in Astan Quds Razavi can be classified in the form of 3 dimensions, 13 core categories and 46 components. These core categories in the behavioral dimension include organizational culture, the health status of the individual, the employee's attitude and perception towards the consequences of absenteeism or presenteeism, organizational communication and interactions, individual characteristics, individual personality, occupational and organizational attitudes, in the structural dimension including organizational characteristics and procedures, The characteristics of the job, human resources management of the organization and in the context dimension include cultural and social factors, economic factors, and legislation and infrastructure. The findings of this research can help the managers of Astan Quds Razavi in managing the health of employees, which has always been emphasized in Razavi's biography.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حضورگرایی, آستان قدس رضوی, سلامت منابع انسانی, فراترکیب, دلفی فازی
نویسندگان مقاله
حامد دهقانان |
دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
مهدی غفوری فرد |
دانش آموخته دکترای گروه مدیریت بازرگانی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://www.farhangerazavi.ir/article_160984_ca3b114f3490c85c59e0f5639f19c5be.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات