این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مهندسی شیمی ایران
، جلد ۲۲، شماره ۱۲۹، صفحات ۹۸-۱۲۳
عنوان فارسی
بررسی پارامتریک پیل سوختی اکسید جامد تمام متخلخل لولهای با سوخت آمونیاک و مدل سینتیکی تمکین- پیژف
چکیده فارسی مقاله
بحران انرژی و نگرانیهای محیط زیستی در دهههای اخیر، چالش جدی زندگی بشری است. پیل سوختی بهویژه نوع اکسید جامد با توجهبه ویژگیهایی ازجمله انعطاف سوختی، بازدهی مناسب و بینیازی از فلزهای گرانبها استقبال پیدا کردهاست. با این حال، مشکلات سوخت هیدروژن مانند چگالی انرژی پایین فاز گاز، ذخیرهسازی و قابلیت حمل دشوار، آمونیاک را بهعنوان گزینۀ مناسب جایگزین سوخت مطرح کردهاست. در این پژوهش، پیل سوختی اکسید جامد تماممتخلخل لولهای با سوخت آمونیاک شبیهسازی و بررسی شدهاست. بر این اساس، معادلات بقای جرم، ممنتوم، انرژی، گونهها و شار الکتریکی بهصورت کد المان محدود تعریف، کوپل و حل شدهاست. نتایج نشان میدهد که وجود تخلخل الکترولیت باعث افزایش بازدهی پیل سوختی با سوخت آمونیاک میشود. همچنین مشاهده شد که چگالی توان و جریان پیل سوختی با دمای کاری و سرعت جریان رابطۀ مستقیم و با تخلخل الکترودها رابطۀ عکس دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پیل سوختی اکسید جامد، تخلخل، آمونیاک، شبیهسازی عددی،
عنوان انگلیسی
Parametric Study of Ammonia-Fueled Tubular AP-SOFC with Temkin-Pyzhev Kinetic Model
چکیده انگلیسی مقاله
The energy crisis and environmental concerns in recent decades are a serious challenge to human life. The fuel cell, especially the solid oxide type, has been welcomed due to its features such as fuel flexibility, good efficiency and no need for precious metals. However, the problems of hydrogen fuel, such as the low energy density of the gas phase, difficult storage and portability, have suggested ammonia as a suitable alternative fuel. In this research, tubular all porous solid oxide fuel cell ammonia fueled has been simulated and investigated. Therefore, the equations of conservation of mass, momentum, energy, species and electric flux are defined, coupled and solved in the form of finite element code. The results show that the presence of electrolyte porosity increases the efficiency of fuel cell ammonia fueled. It was also observed that the power and current density of the fuel cell have a direct relation with the operation temperature and flow rate and an inverse relation with the porosity of the electrodes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پیل سوختی اکسید جامد, تخلخل, آمونیاک, شبیهسازی عددی
نویسندگان مقاله
مهدی کیهانپور |
دانشجوی دکتری مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
مجید قاسمی |
استاد گروه مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
مهدی پوربگیان |
استادیار گروه مهندسی مکانیک تبدیل انرژی، دانشگاه صنعتی خواجه نصیر طوسی
نشانی اینترنتی
https://www.ijche.ir/article_161906_baa834b5830e30315e56ed92009ee933.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات