این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲۲۷، صفحات ۱۰۸-۱۲۵
عنوان فارسی
اثربخشی مداخلهی آموزشی مبتنی بر مبنع کنترل سلامت بر خودکارآمدی، خودمراقبتی و شاخصهای متابولیکی بیماران دیابتیک
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
منبع کنترل سلامت بهعنوان متغیری روانشناختی، نقش مؤثری در پیشبینی رفتارهای خودمراقبتی در بیماران دیابتیک دارد و مداخلات با تمرکز بر تقویت این متغیر اثربخشی آموزشها را ارتقا میدهند. هدف این مطالعه تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر منبع کنترل سلامت بر خودکارآمدی، خودمراقبتی و شاخصهای متابولیکی بیماران دیابتیک بود.
مواد و روش
ها:
در این مطالعه تجربی، 84 نفر از بیماران مبتلا به دیابت تحت پوشش مراکز جامع مراقبت سلامت شهر قزوین با استفاده از نمونه
گیری تصادفی چندمرحلهای، به طور یکسان، به گروههای تجربی و کنترل تخصیص یافتند. برنامهی آموزشی مبتنی بر منبع کنترل سلامت شامل دو جلسه مشاوره فردی و سه جلسه آموزش گروهی 45دقیقهای بود. ابزار گردآوری داده
ها شامل سؤالات دموگرافیک، پرسشنامه خلاصه فعالیتهای خودمراقبتی دیابت (توبرت و همکاران)، مقیاس سنجش خودکارآمدی (روحانی و همکاران)، پرسشنامهی منبع کنترل سلامت چندوجهی (مشکی و همکاران) و سنجش قند خون ناشتا (
FBS
) و هموگلوبین گلیکوزیله (
HbA1c
) بود. داده
ها با نرمافزار
SPSS 25.0
و آزمون
های کایاسکوئر، تی مستقل و آنالیز آنکووا تجزیهوتحلیل شدند.
یافته
ها:
میانگین خودکارآمدی، حیطه
های منبع کنترل سلامت و نمره کل خودمراقبتی به همراه ابعاد آن بعد از کنترل اثر متغیر پیشآزمون، در گروه تجربی، به طور معنی
داری بهبود یافت (0/05
>
P
). هم
چنین، میانگین شاخص
های متابولیکی
HbA1c
(از 1/82
±
7/46 به 1/23
±
6/14) و
FBS
(از 56/63
±
154/8 به 40/19
±
115/5) در گروه تجربی، بعد از کنترل اثر متغیر پیشآزمون، کاهش معنی
داری یافت (0/001
>
P
).
استنتاج:
طراحی مداخلات آموزشی با تمرکز بر تقویت منبع کنترل سلامت می
تواند به بهبود خودکارآمدی، رفتارهای خودمراقبتی و کاهش قند خون در بیماران دیابتیک منجر شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دیابت، منبع کنترل سلامت، خودکارآمدی، خودمراقبتی، تغییر رفتار
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Educational Intervention Based on Health Locus of Control on Self-efficacy, Self-care Behaviors and Metabolic Indicators of Diabetic Patients
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
The health Locus of control (HLC) as a psychological variable has an effective role in predicting self-care behaviors in type 2 diabetic patients, health education programs focusing on strengthening HLC improve the effectiveness of interventions. The aim of the study was to determine the effectiveness of educational intervention based on HLC on self-efficacy, self-care and metabolic indicators of T2D patients.
Materials and methods:
In an experimental study, 84 T2D patients reffered to health care centers of Qazvin city were assigned to experimental and control groups using multi-stage random sampling. The theory based education regarding HLC included 2 individual counseling sessions and three 45-minute group training sessions. Data collection tools included demographic items, summery of Diabetes self-care activity questionnaire (Toobert et al., 2000), and self-efficacy scale (Rohani et al., 2018), multidemnsion health locus of control scale (Moshki et al., 2006), and FBS and HbA1c measurements. Data were analyzed with SPSS 25.0 software and chi-square tests, independent t test, analysis of covariance.
Results:
The mean of self-efficacy, dimensions of health locus of control, the total score of self-care along with its dimensions have improved significantly in the experimental group after controlling the effect of the pre-test (P<0.05). Moreover, the mean of HbA1c (from 7.46±1.82 to 6.14±1.23) and FBS (from 154.8±56.63 to 115.5±40.19) was significantly reduced in the experimental group after controlling the effect of the pre-test (P<0.001).
Conclusion:
Designing educational interventions focusing on strengthening the HLC can lead to improvement of self-efficacy, self-care behaviors and blood glocuse reduction in T2D patients.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
diabetes, health locus of control, self-efficacy, self-care, behavior change
نویسندگان مقاله
عیسی محمدی زیدی | Isa Mohammadi Zeidi
Associate Professor, Social Determinants of Health Research Center, Research Institute for Prevention of Non-Communicable Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
هادی مرشدی | hadi morshedi
Associate Professor, Social Determinants of Health Research Center, Research Institute for Prevention of Non-Communicable Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
بنفشه محمدی زیدی | Banafsheh Mohammadi Zeidi
Professor Assistant, Department of Nursing and Midwifery, Tonekabon Branch, Islamic Azad University, Tonekabon, Iran
استادیار، گروه پرستاری مامایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تنکابن، مازندران، ایران
محمدرضا ملکی | Mohammadreza Maleki
Assistant Professor, Social Determinants of Health Research Center, Research Institute for Prevention of Non-Communicable Diseases, Qazvin University of Medical Sciences, Qazvin, Iran
استادیار، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12689-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پزشکی اجتماعی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات