این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
اخلاق در علوم و فناوری، جلد ۱۸، شماره ۳، صفحات ۱۲۳-۱۲۸

عنوان فارسی الگوی تناسب فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق و دلبستگی‌های سازمان
چکیده فارسی مقاله
زمینه: اخلاق حرفه‌ای یکی از شعبه‌های جدید اخلاق است که می‌کوشد به مسائل اخلاقی حرفه‌های گوناگون پاسخ داده و برای آن اصولی­خاص متصور است. هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل تناسب فرهنگ سازمانی مبتنی بر اخلاق و دلبستگی‌های سازمان در صنعت مخابرات است.
روش: طرح پژوهش حاضر ترکیبی (کیفیکمی) بود. در بخش کیفی از روش داده بنیاد بهره گرفته شد. جامعه تحقیق مدیران و کارکنان فعال در حوزه صنعت مخابرات بودند که از میان آنها 9 نفر با روش نمونه­ گیری نظری انتخاب شدند. ابزار مصاحبه بود. داده ­ها با روش کدگذاری تحلیل شدند. در بخش کمی روش پیمایشی همبستگی بود. جامعه تحقیق مدیران و کارکنان فعال در حوزه صنعت مخابرات بودند و با استفاده از روش نمونه­ گیری تصادفی تعداد 40 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه پژوهشگر­ساخته بخش کیفی بود و در نهایت داده­ها با روش­ها t تک نمونه ای و رگرسیون تحلیل شدند.
یافته­ها: در بخش کیفی 29 کد باز و 4 کد محوری شناسایی شدند. نتایج بخش کمی نیز نشان داد مدل از برازش مناسبی برخوردار است.
نتیجه­گیری: اگر فرهنگ ­سازمانی مبتنی بر اخلاق­حرفه­ای باشد بی­شک خودشکوفایی کارکنان به خوبی پیش­رفته و دلبستگی سازمانی کارکنان از همان ابتدا تضمین خواهد شد. می­ توان بیان کرد. مهمترین درکی که کارکنان از فعالیت­های صنعت مخابرات در طول دوره­ی فعالیت خویش در صنعت مخابرات کسب کرده­اند فرصتی برای رشد بوده و صنعت مخابرات را سکوی پرتابی به سمت اهداف علمی و اجتماعی و شغلی آینده­ی خود دانسته­ اند که البته همگی تنها با رعایت اصول متناسب اخلاق حرفه ­ای و فرهنگی قابل حصول است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دلبستگی سازمانی، اخلاق حرفه ای، فرهنگ

عنوان انگلیسی Organizational Culture Fit Model Based on Organizational Ethics and Attachments
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Professional ethics is one of the new branches of ethics that tries to answer the ethical issues of various professions and has specific principles for it. The purpose of this study is to design an organizational culture fit model based on the ethics and attachments of the organization in the telecommunications industry.               
Method: The design of the present study was a combination (qualitative-quantitative). In the qualitative part, the data method of the foundation was used. The research population was managers and employees active in the field of telecommunications industry, from which 9 people were selected by theoretical sampling method. It was an interview tool and the data were analyzed by coding method. In a small part, it was a survey-correlation method. The research population was managers and employees active in the field of telecommunications industry and using the simple sampling method 40 people were selected as a sample. The instrument of the questionnaire was a qualitative section and finally the data were analyzed by one-sample t-test and regression.
Results: In the qualitative section, 29 open codes and 4 axial codes were identified. The results of the quantitative part also showed that the model has a good fit.
Conclusion: If the organizational culture is based on professional ethics, the self-fulfillment of the employees will undoubtedly go well and the organizational attachment of the employees will be guaranteed from the very beginning. It can be said that the most important understanding that employees have gained from the activities of the telecommunications industry during their period of activity in the telecommunications industry is an opportunity to grow and the telecommunications industry is a launching pad towards future scientific, social and professional goals. They know that, of course, all can be achieved only by observing the appropriate principles of professional and cultural ethics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational attachment, Professional ethics, Culture

نویسندگان مقاله امیر مهربان اصفهانی |


نسرین جزنی |


محمدرضا حمیدی زاده |



نشانی اینترنتی http://ethicsjournal.ir/browse.php?a_code=A-10-2494-2&slc_lang=other&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده other
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات