این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
باغ نظر
، جلد ۲۰، شماره ۱۲۶، صفحات ۶۱-۶۸
عنوان فارسی
مطالعهای بر رخداد و ناسینما در اندیشۀ لیوتار
چکیده فارسی مقاله
چکیده بیان مسئله: ژانفرانسوا لیوتار، از اندیشمندان فلسفه انتقادی، با تعریف دو بدیل مدرنیسم و پستمدرنیسم برای واقعگرایی ضمن ارائه تعریفی جدید و رها از چارچوبهای تاریخی، مؤلفههایی برای اثر هنری پسامدرن برمیشمرد. او در سویی دیگر به مدد احکام تأملی نزد کانت، انگاره رخداد را چنین در نظر میگیرد که ژانرهای گفتمان مستقر را به چالش کشیده و موجب خلق گفتمان جدید در یک اثر هنری پسامدرن میشود؛ گفتمانی که شیوه ادراک جدیدی را نسبت به آنچه در قبل بوده میطلبد. او در نوشتار ناسینما، حرکت را ماده خام سینما قلمداد و ناسینما را سلب کلیه حرکتهای متکی به تولید اثر فیلمیک صورتبندی میکند. در این مقاله به تشریح روابط جدید میان رخداد، ناسینما و هنرپسامدرن در اندیشه لیوتار پرداخته شده و در نهایت به این پرسش که انگاره رخداد نزد لیوتارچگونه میتواند بر پیدایش پسامدرنیسم به مفهوم امر کلی غیرتاریخی و ناسینما در مقابل سینما مؤثر باشد پاسخ داده شده است. هدف پژوهش: این پژوهش ضمن صورتبندی نسبت میان دو مفهوم رخداد و ناسینما به عنوان دو مؤلفه مهم نقد هنر و سینما نزد لیوتار، این هدف را دنبال میکند که نشان دهد چگونه پسامدرنیسم به مفهوم سبکی و امر کلی غیرتاریخی در سینما متجلی و ناسینمای لیوتاری محقق میشود. روش پژوهش: روش تحقیق کتابخانهای و تشریح روابط میان گزارهها با رویکرد توصیفی تحلیلی بوده است. نتیجهگیری: با وقوع انگاره رخداد در فیلمها، ژانر مستقر در هر اثر مضمحل و ژانرهای جدید و غیرمنتظره پدید میآیند و در پی آن نمایش امر نمایشناپذیر ممکن شده و ناسینما درمقابل سینما بروز مییابد و به این ترتیب پسامدرنیسم نه بهعنوان یک دوره تاریخی بلکه در شکلی سبکی آشکار میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
هنر پسامدرن، لیوتار، رخداد، سینما، ناسینما،
عنوان انگلیسی
A Study on Event and Acinema in Lyotard’s Thought
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract
Problem statement
: In addition to providing a new definition free from traditional constraints, critical theory scholar Jean-François Lyotard specifies new components for postmodern works of art by characterizing modernism and postmodernism as two oppositions to realism. Furthermore, thanks to Kant’s reflective judgment, Lyotard views event in a way that challenges the genres of the dominant discourse and results in the creation of a new discourse in a postmodern work of art; a discourse that requires a different way of perception than what was previously the case. In his writings on acinema, he views motion as the basic building block of cinema and believes that acinema eliminates all motions that are necessary for the creation of a filmic work. This study attempts to elucidate the new connections between event, acinema, and postmodern art in Lyotard’s notions, and answer “How can the event, in Lyotard’s opinion, be effective in the birth of postmodernism as two conceptions of ahistorical and acinema that contradict cinema?”
Research objective:
This research, while formulating the relationship between the two concepts of event and acinema as two important components of artistic and cinematic critique according to Lyotard, aims to demonstrate how postmodernism manifests as a stylistic and broadly non-historical matter in cinema, and how Lyotard’s acinema is realized.
Research method:
This descriptive-analytical research conducted a desk study to collect data.
Conclusion
: With the occurrence of the event paradigm in films, the genre inherent in each work becomes blurred, and new and unexpected genres emerge. As a result, the display of the impossible becomes possible, and acinema emerges in contrast to cinema. In this way, postmodernism is revealed not as a historical period, but rather in a stylistic form.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
هنر پسامدرن, لیوتار, رخداد, سینما, ناسینما
نویسندگان مقاله
تورج ربانی |
پژوهشگر دکتری فلسفۀ هنر، دانشکدۀ هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .
فاطمه شاهرودی |
استادیار گروه پژوهش هنر، دانشکدۀ هنر، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران .
اسماعیل بنی اردلان |
دانشیار گروه پژوهش هنر، دانشگاه هنر، تهران، ایران .
نشانی اینترنتی
http://www.bagh-sj.com/article_181094_2c99e3115837ac928f9b7de9cfac4b1c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات