این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۴، شماره ۴، صفحات ۱۸۵-۲۰۴

عنوان فارسی نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه‌ به سازمان کارآفرین (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین است. روش تحقیق این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کارکنان دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی بوده که تعداد 103 نفر به‌عنوان نمونه‌ی آماری از طریق نمونه‌گیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسش‌نامه‌ی کارآفرینی سازمانی (سازمان کارآفرین) و پرسش‌نامه‌ی رهبری تحولی بود. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که، میزان به‌کارگیری رهبری تحولی در دانشگاه و وضعیت دانشگاه از حیث میزان ارتقا به سازمان کارآفرین بیش‌تر از سطح متوسط بود. هم‌چنین نتایج بررسی ضرایب همبستگی نشان داد بین رهبری تحولی و ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین و شاخص‌های آنها رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج به‌دست آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، بُعد «انگیزش الهام‌بخش» از قدرت پیش-بینی کنندگی بیش‌تری در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین برخوردار بوده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رهبری تحولی، سازمان کارآفرین، کارآفرینی، کارآفرینی دانشگاهی، کارآفرینی سازمانی،

عنوان انگلیسی تحولی در ارتقای دانشگاه‌ به سازمان کارآفرین (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی)
چکیده انگلیسی مقاله ژوهش بررسی نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین است. روش تحقیق این پژوهش، از نوع توصیفی- همبستگی می‌باشد. جامعه‌ی آماری پژوهش شامل کارکنان دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های دانشگاه شهید بهشتی بوده که تعداد 103 نفر به‌عنوان نمونه‌ی آماری از طریق نمونه‌گیری تصادفی نسبی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات دو پرسش‌نامه‌ی کارآفرینی سازمانی (سازمان کارآفرین) و پرسش‌نامه‌ی رهبری تحولی بود. یافته‌های پژوهش بیانگر این است که، میزان به‌کارگیری رهبری تحولی در دانشگاه و وضعیت دانشگاه از حیث میزان ارتقا به سازمان کارآفرین بیش‌تر از سطح متوسط بود. هم‌چنین نتایج بررسی ضرایب همبستگی نشان داد بین رهبری تحولی و ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین و شاخص‌های آنها رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. نتایج به‌دست آمده از تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که، بُعد «انگیزش الهام‌بخش» از قدرت پیش-بینی کنندگی بیش‌تری در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین برخوردار بوده است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رهبری تحولی,سازمان کارآفرین,کارآفرینی,کارآفرینی دانشگاهی,کارآفرینی سازمانی

نویسندگان مقاله محمد قهرمانی |
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی

صالح رشید حاجی خواجه‌لو |
کارشناس ارشد مدیریت و برنامه¬ریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی

عقیل ابوچناری |
دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت و برنامه¬ریزی آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_24407_069ff757afac401fab8adb77e66789a7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات