این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
توسعه کارآفرینی، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۵۵-۷۹

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین عوامل محیطی و بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات)
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش بررسی رابطه‌ی معناداری بین عوامل محیطی و بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. بدین منظور با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران و روش نمونه‌گیری طبقه‌ای، تعداد 70 نفر از مدیران 44 شرکت کوچک و متوسط بین‌المللی در این صنعت انتخاب شدند و در ادامه با کمک یک پرسش‌نامه‌ی 35 سوالی پنج گزینه‌ای طیف لیکرت از آن‌ها نظرخواهی شد. قابلیت اعتماد پرسش‌نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 85 درصد برآورد شد. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که بین عواملی مانند شدت رقابت: مشتمل بر "شدت رقابت داخلی (با ضریب هم‌بستگی601/0)" و "شدت رقابت خارجی (693/0)"؛ "سیاست‌های حمایتی دولت (679/0)"؛ و فرصت‌های رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار جهانی (760/0)"، "نرخ رشد صنعت (726/0)" و "رقابت وارداتی (651/0)" با متغیر "بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین عامل تهدیدهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار داخلی (531/0-)"، "نسبت بازار داخلی/جهانی (656/0-)"، و "سود ناخالص صنعت (591/0-)" با متغیر "بین‌المللی شدن شرکت‌های کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بین‌المللی شدن، شرکت‌های کوچک و متوسط، فناوری اطلاعات و ارتباطات،

عنوان انگلیسی باط بین عوامل محیطی و بین‏المللی شدن شرکت‏های کوچک و متوسط (مطالعه موردی: صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات)
چکیده انگلیسی مقاله ژوهش بررسی رابطه‌ی معناداری بین عوامل محیطی و بین‏المللی شدن شرکت‏های کوچک و متوسط در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران است. بدین منظور با استفاده از فرمول محاسباتی کوکران و روش نمونه‏گیری طبقه‏ای، تعداد 70 نفر از مدیران 44 شرکت کوچک و متوسط بین‏المللی در این صنعت انتخاب شدند و در ادامه با کمک یک پرسش‌نامه‌ی 35 سوالی پنج گزینه‏ای طیف لیکرت از آن‌ها نظرخواهی شد. قابلیت اعتماد پرسش‌نامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ برابر 85 درصد برآورد شد. نتایج به‌دست آمده حاکی از آن است که بین عواملی مانند شدت رقابت: مشتمل بر "شدت رقابت داخلی (با ضریب هم‌بستگی601/0)" و "شدت رقابت خارجی (693/0)"؛ "سیاست‏های حمایتی دولت (679/0)"؛ و فرصت‏های رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار جهانی (760/0)"، "نرخ رشد صنعت (726/0)" و "رقابت وارداتی (651/0)" با متغیر "بین‏المللی شدن شرکت‏های کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط مثبت و معناداری وجود دارد. اما بین عامل تهدیدهای رشد در صنعت مشتمل بر "نرخ رشد بازار داخلی (531/0-)"، "نسبت بازار داخلی/جهانی (656/0-)"، و "سود ناخالص صنعت (591/0-)" با متغیر "بین‏المللی شدن شرکت‏های کوچک و متوسط" در صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارتباط منفی و معناداری وجود دارد.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بین‏المللی شدن,شرکت‏های کوچک و متوسط,فناوری اطلاعات و ارتباطات

نویسندگان مقاله کامبیز طالبی |
استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران

مهدی تاج الدین |
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران

مهدی سمیع زاده |
کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران


نشانی اینترنتی https://jed.ut.ac.ir/article_22815_c19a4e6efb531e84e192be78d1f6ff28.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات