این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
پژوهش ادبیات معاصر جهان
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۵-۲۲
عنوان فارسی
دلالتهای معرفتشناختی از منظر زیباییشناسی نظریهی "آشوب" در نمایشنامهی آرکادیا اثر تام استاپرد
چکیده فارسی مقاله
تحقیق حاضر برای فراهم آوردن رابطه و پلی به منظور پر کردن فاصلهی میان دو پدیدهی علم و هنر از طریق جلوهگر ساختن این رابطه در دنیای تئاتر و دراماتیک کردن دنیای علم در فرم و محتوای نمایشی تلاش میکند. در همین راستا، هدف تحقیق حاضر، نمایان ساختن دلالتهای معرفتشناختی نظریهی آشوب از منظر زیباییشناسی در آرکادیا (1993)، نمایشنامهی تام استاپرد، با بررسی جنبههایی چون زبان، فرم، ساختار و محتوا است. استاپرد با نشان دادن واقعیت به عنوان یک "بازی" یا "نمایش"، دلالتهای نظریهی آشوب و آنتروپی را در نمایش علمی آرکادیا به تصویر میکشد. با این همه، استاپرد نگاه زیباشناختی به "آشوب" دارد. به همین دلیل "آشوب" برای وی، مکانی برای فرصتها است. جایی که بینظمی، خود پدیدآورندهی نظم است. پس "آشوب" را آنگونه که در اذهان رواج دارد با تعابیر منفی چون هرج و مرج، بینظمی، بیهدفی و از این دست مترادف نمیکند، بلکه آن را خاستگاه انرژی میداند که از پی آن تغییر، دگرگونی، خلاقیت، ابتکار و امید به منصهی ظهور درآمدهاند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
زیباییشناختی، آشوب، معرفتشناختی، آنتروپی، فرم، محتوا،
عنوان انگلیسی
Epistemological Implications of ‘Chaos’ Aesthetics in Tom Stoppard’s Arcadia
چکیده انگلیسی مقاله
The present research attempts to provide a possibility of bridging the gap between science and art by bringing to light the recent manifestations of science-art interaction in theatre and dramatizing the world of science thematically and formally.The purpose of the present thesis is to excavate the epistemological implications of ‘chaos’ in one of the plays by Tom Stoppard,Arcadia(1993) meticulously through the mediums of language, form, structure and content. Stoppard,by applying the very implications of ‘chaos’ and ‘entropy’in the science play,Arcadia, and by the depiction of reality as a game or spectacle, the destabilization of identity and the inability of language to offer security of meaning, and questioning and dismantling of the individual self, which leaves the text as an epistemological inquiry into how meaning is constructed.Yet, Stoppard sees ‘chaos’ aesthetically,hence he adjusts his vision to see ‘chaos’ as a place of opportunities,a location of interactive disorder generating new orders- then not necessarily be synonymous with randomness, rather it is a source of energy out of which change,creativity,and hope have sprung.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Chaos Aesthetics, Epistemology, Entropy, Form, Content
نویسندگان مقاله
معصومه بیگلری |
استاد دانشگاه ازاد پرند مدیر بازرگانی شرکت پلردارو
نشانی اینترنتی
https://jor.ut.ac.ir/article_71928_7f7f3340b90029bc5e8601560a5fdf79.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات