این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
مجله دانشکده دندانپزشکی مشهد
، جلد ۴۳، شماره ۳، صفحات ۲۸۷-۲۹۴
عنوان فارسی
مقایسه ی آموزش درس "لیزر در دندانپزشکی" با دو روش مبتنی بر موبایل و کتابچه برای دانشجویان دندانپزشکی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه
:
هدف
این
مطالعه،
بررسی
نرم
افزار
آموزشی
Moodle mobile
با
قابلیت
اجرا
روی
سیستم عامل
اندروید
و
ios
برای
ارتقای
آگاهی
دانشجویان
درباره
کاربردهای
لیزر
در
دندانپزشکی
بوده
است.
مواد و روش ها
:
در
این
مطالعه،
تعداد
59
دانشجوی
دندانپزشکی
دانشگاه
علوم
پزشکی
مشهد
از
دانشجویان
سال 5 و 6 که
با
لیزر
آشنایی
نداشتند
و
در
نیم
سال
اول
تحصیل95-96
واحد
درسی
بیماری
های
دهان
عملی1 و 2
را
انتخاب
کرده
بودند وارد مطالعه شدند. پس
از
برگزاری
پیش
آزمون
و
بررسی
اطلاعات پایه
دانشجویان
از
کاربرد
لیزر
در
دندانپزشکی،
نرم
افزار
Moodle mobile
در
طول
یک
نیم
سال تحصیلی
به
دانشجویان گروه آزمایش معرفی
و
چگونگی
استفاده
از
آن
در
یک
کارگاه
عملی
در
ابتدای
ترم آموزش
داده
شد.
همچنین
گروه
کنترل
به
وسیله
ی
کتابچه
آموزش
دیدند
.
در
هر
دو
گروه
پیش
از
آغاز
مطالعه
و
پس
از
اتمام
آموزش،
میزان
آگاهی
و
اطلاعات
دانشجویان
از کاربرد
های
لیزر
در
دندانپزشکی
ارزیابی
شد
و
نتایج
آن
به
وسیله
ی
آزمون
های
آماری
بررسی
شد
.
نتایج
آن
به
وسیله
ی
آزمون
آماری مک
نمار، تی جفت شده و من ویتنی با نرم افزار
SPSS
بررسی
شد.
یافته ها:
میانگین
نمرات
دانشجویانی
که
بوسیله
کتابچه
آموزش
دیده بودند،
از
3/7 به 9/13 در
زمان پس
از
آموزش
رسیده
بود
که
این
میزان
اختلاف،
از
نظر
آماری
معنی
دار
بود (
P<0.001
). میانگین
نمرات
دانشجویانی
که
بوسیله
نرم
افزار
آموزش
دیده بودند، از 8/7 در
قبل
از
آموزش
به 6/16 در
بعد
از
آموزش
رسیده
بود
که
این
میزان اختلاف، نیز
از
نظر
آماری
معنی
دار
بود
(
P<0.001
). میانگین
نمرات
بعد
از
آموزش
در گروه نرم افزار
6/16 و
در
گروه
کتابچه
9/13 بود
که
این
میزان
اختلاف،
از
نظر
آماری
معنی
دار
بود (
P<0.001
).
نتیجه
گیری
:
به
طور
کلی
بر
اساس
نتایج
این
مطالعه
مشخص
شد
هر
دو
روش
آموزشی
کتابچه
و
نرم
افزار آموزشی
باعث
ارتقای
آگاهی
و
افزایش
معلومات
کاربرد
لیزر
در
دندانپزشکی
می
شود، اما
نرم
افزار آموزشی
بطور
معنی
داری
نسبت
به
کتابچه
موثر
تر
واقع
می
شود
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اپلیکشن موبایل، گوشی هوشمند، آموزش، یادگیری، دندانپزشکی، دانشجو،
عنوان انگلیسی
Comparing Training of "Lasers in Dentistry" by Two Mobile-based and Booklet Approach Training Methods in Dentistry Students
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
This study aimed to investigate Moodle mobile educational application, which can be run in Android and ios operating systems for improving knowledge regarding laser applications among the students of dentistry.
Materials and Methods:
A total of 59 subjects were selected from the dentistry students of first academic semester in Mashhad University of Medical Sciences, Iran who chose the course of practical oral diseases. The participants were divided into two groups. First, the pretest was conducted and the basic knowledge of the students regarding laser application in dentistry was evaluated. Next, Moodle mobile software was introduced during a half of a semester to the students of the test group and they learned how to work with it in a workshop held at the beginning of the semester. Afterwards, Moodle mobile was installed on their mobile phones. On the other hand, the participants in the control group were trained by booklet. In both groups, the knowledge of the students in terms of the application of laser in dentistry was evaluated pre- and post-intervention. All the data were analyzed by McNemar test, paired t-test, and Mann-Whitney U test using SPSS software version 19 (SPSS Inc., Chicago, IL).
Results:
The mean scores of the students trained by the booklet changed from 7.3 pretest to 13.9 post-intervention, which was statistically significant (
P
<0.001). Furthermore, the mean scores of students trained by software increased from 7.8 pre-intervention to 16.6 post-intervention. The latter alteration was found to be statistically significant (
P
<0.001). The post-intervention mean scores in the software and booklet groups were 16.6 and 13.9, respectively. The difference between these mean scores was statistically significant (
P
<0.001).
Conclusion:
According to the results of this study, both software and booklet training methods elevated the knowledge of dentistry students concerning the application of lasers in dentistry. However, the educational software was revealed to be significantly more effective than the booklet.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Dentistry, Education, Health occupations, Learning, Mobile applications, Smartphone, Students
نویسندگان مقاله
جواد سرابادانی | Javad Sarabadani
Oral and Maxillofacial Disease Research Center, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
دانشیار، گروه بیماری های دهان، فک و صورت، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
مهدی دهقانی تفتی | Mahdi Dehghani Tafti
Dentist Mashhad Iran
دندانپزشک، مشهد، ایران
علی لبافچی | Ali Labafchi
Dental School, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
عبدالله جوان رشید | Abdollah Javan Rashid
BSC of Statistics, School of Dentistry, Mashhad University of Medical Sciences, Mashhad, Iran
کارشناس آمار، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmds.mums.ac.ir/article_13687.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات