این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۲۱-۴۲۹

عنوان فارسی تعیین نقش تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در پیش بینی پایستگی تحصیلی دانشجویان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: پایستگی تحصیلی عامل مهمی است که اساس و زیربنای ارتباط مثبت با زندگی تحصیلی را شکل می دهد.  لذا هدف از پژوهش حاضر، تعیین نقش تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی در پیش بینی پایستگی تحصیلی دانشجویان پیام نور بوده است.
روش کار: جهت انجام این پژوهش از یک طرح پژوهشی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور در سال تحصیلی 1397- 1398 تشکیل می دادند که به روش تصادفی و با استفاده از جدول مورگان تعداد 92 نفر بعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند. ابزارهای اصلی گردآوری اطلاعات در این پژوهش شامل تفکر انتقادی ریکتس (2003)، سواد اطلاعاتی برجیان بروجنی  (1390)  و  پایستگی تحصیلی  مارشال و مارتین (2008) بود.
یافته ها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت و معناداری بین سواد اطلاعاتی با پایستگی تحصیلی (44/0 r=) در سطح 99 درصد اطمینان وجود دارد اما رابطه معناداری بین تفکر انتقادی  با پایستگی تحصیلی وجود ندارد (05/0 ≤ p ). همچنین متغیر سواد اطلاعاتی توانسته 197/0 تغییرات پایستگی را تبیین کند.  
 نتیجه گیری: سیستم آموزشی و برنامه ریزان آموزش و پرورش  با توجه به قابل آموزش بودن  تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی، باید در مطالعات علمی و تدابیر آموزشی به آنها توجه ویژه ای داشت.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تفکر انتقادی، سواد اطلاعاتی، پایستگی تحصیلی، دانشجویان

عنوان انگلیسی Determining the Role of Critical Thinking and Information Literacy in Students' Academic Degree Prognosis
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: Academic consistency is an important factor shaping the foundation and foundation of a positive relationship with academic life. Therefore, the purpose of this study was to determine the role of critical thinking and information literacy in predicting academic consistency of Payame Noor students.

Methods: A correlation study design was used for this research. The statistical population of this study was all students of Payame Noor University in the academic year 1397- 1398 who were randomly selected using the Morgan table. 92 individuals were considered as sample size. The main tools for collecting information in this research were Critical Thinking Rickets (2003), Information Literacy, Bruggian Broujeni (2011), and Marshall and Martin Degree Degree (2008).

Results: The results of Pearson correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between information literacy and academic salary (r = 0.44) at 99% confidence level, but there is no significant relationship between critical thinking and academic salary (≤ 0.05) p). Also, the information literacy variable could explain 197.0 changes in salary.

Conclusion: Educational system and educational planners should pay special attention to scientific education and educational measures due to the educational ability of critical thinking and information
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Critical Thinking, Information Literacy, Academic Degree, Students

نویسندگان مقاله سحر محسنی | sahar mohseni
Payame Noor University of Zahedan
پیام نور

احمد میرگل | Ahmad mirgol
Payame Noor University of Zahedan
پیام نور

مهدیه محسنی | mahdeieh mohseni



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2138-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات