این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۳۰-۴۳۷

عنوان فارسی بررسی ارتباط انگیزه تحصیلی با انتظارات-پیامد تحصیلی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل استان خوزستان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و هدف: دانشجویان اتاق عمل از نظر توانایی و استعداد یادگیری بسیار مشابه هم هستند اما در پیشرفت درسی آنان در طول دوران تحصیلی، تفاوت­های چشمگیری بوجود می­آید که می­تواند بازتابی از تفاوت در انگیزه تحصیلی آنان باشد. با توجه به اهمیت فراوان انگیزه در پیشرفت، فرایند یاددهی-یادگیری، برنامه­ریزی و اجرای برنامه­های آموزشی مطالعه حاضر با هدف «بررسی ارتباط انگیزه تحصیلی با انتظارات-پیامد تحصیلی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل استان خوزستان» انجام شده است.
روش کار: این پژوهش توصیفی-مقطعی با مشارکت 225 نفر از دانشجویان اتاق عمل دانشگاه­های شهرهای مختلف استان خوزستان و با استفاده از روش نمونه­گیری طبقه­ای انجام شد. سپس فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه انگیزش تحصیلی  و پرسشنامه انتظارات- پیامد دانشجو توسط دانشجویان تکمیل گردید. جهت آنالیز داده­ها از نرم افزار spss نسخه 19، آزمون­های آماری توصیفی و تحلیلی استفاده شد.
یافته­ها: نتایج حاصل نشان داد که 6/83 درصد از دانشجویان دارای انگیزه بسیار خوب، 6/15 درصداز دانشجویان دارای انگیزه متوسط و 9/. درصد دارای انگیزه ضعیف بودند. میانگین و انحراف معیار نمره انگیزش تحصیلی در تمام دانشجویان به ترتیب 15/25 ±62/135 بود. در نهایت؛ رابطه بین تمام زیر مقیاس­های انگیزش تحصیلی و انتظار پیامد بین دانشجویان اتاق عمل خوزستان در تمام سال­های تحصیلی، معنی­دار شده است(p<./05) و (r=. /46).
نتیجه­گیری: باتوجه به معناداری رابطه­ی بین انگیزه تحصیلی با انتظار-پیامدتحصیلی در بین دانشجویان اتاق عمل استان خوزستان؛ عوامل انگیزشی بر پیشرفت تحصیلی تاثیر می­گذارند. بدیهی است که نظام­های آموزشی باید بر تلاش خود  جهت ارتقاء انگیزه تحصیلی دانشجویان، آموزش و مولفه­های مربوطه یعنی فراگیر، فرادهنده، محیط و امکانات آموزشی بیافزایند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی، انگیزۀ تحصیلی، انتظارات-پیامد تحصیلی، اتاق عمل

عنوان انگلیسی Investigating the relationship between academic motivation and expectations and academic outcomes of undergraduate students in operating room of Khuzestan province .
چکیده انگلیسی مقاله
OBJECTIVE: Operating room students are very similar in terms of  learning abilities and talents, but there is a significant difference in their academic progress during the academic year, which can reflect the difference in their academic motivation. Considering the importance of the motivation for progress, the learning-learning process, the planning and implementation of educational programs, the present study aims to "investigate the relationship of academic motivation with the expectations and outcomes of undergraduate students operating room operative in Khuzestan province ".
METHODS: This descriptive cross-sectional study was carried out with the participation of 225 students of operating rooms of universities in different cities of Khuzestan province and using stratified sampling method. Then the demographic information form, the academic motivation questionnaire and the students' outcomes-expectations questionnaire were completed by the students. Data were analyzed using descriptive and analytical statistics.
RESULT: The results showed that 83.6% of the students had a very good motivation, 15.6% had moderate motivation and 9.9% had moderate motivation. Percentage was poorly motivated. The mean and standard deviation of academic motivation score in all students were 135.62 ± 25.15, respectively. Finally, the relationship between all the sub-scales of academic motivation and the outcome of the outcome between Khuzestan operating room students in all academic years is significant.
CONCLUSION: Considering the significant relationship between academic motivation and expectation-outcome among students in operating room of Khuzestan province in general, motivational factors affect academic achievement. Obviously, educational systems should increase their efforts to promote students' academic motivation, education, and related components - inclusive, learner, environment and educational facilities.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, educational motivation, Expectations-Learning outcomes, operating room

نویسندگان مقاله شیما سنیسل بچاری | shima seneysel bachari
medical science university
دانشکده علوم پزشکی

ارغوان افرا | arghavan afra
medical science university
دانشکده علوم پزشکی

ویدا رحیمی | vida rahimi
medical science university
دانشکده علوم پزشکی


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-2388-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات