این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۶۲-۴۷۰

عنوان فارسی ارتباط معنویت با اضطراب ناشی از کووید ۱۹ در طی آموزش بالینی دانشجویان دانشکده پیراپزشکی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: شیوع بالای کووید 19و شایعات در رسانه های اجتماعی درباره آن مشکلات روانی زیادی منجمله اضطراب را در جوامع ایجادکرده است. همچنین ثابت شده که معنویت ارتباط معکوسی با میزان اضطراب دارد. از اینرو پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط معنویت با اضطراب ناشی از کووید 19 در دانشجویان دانشکده پیراپزشکی انجام شد.
روش کار: در این پژوهش توصیفی ﻣﻘﻄﻌﻲ، 200 دانشجوی کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی گناباد در سال 1400 از طریق فراخوان اینترنتی و پرس­لاین در پژوهش شرکت کردند و به پرسش‌نامه­­های سلامت معنوی پولوترزین- الیسون و اشپیل برگر ‌پاسخ دادند. بمنظور تحلیل داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 20 و روش­های آماری من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن براون استفاده شد.
یافته­ها: نتایج مطالعه نشان داد که اضطراب رابطه معکوسی (340/0- r=) با معنویت دارد. اکثریت دانشجویان (%93) مورد پژوهش اضطراب کمی داشتند و هیچکدام از اضطراب شدیدی برخوردار نبودند. معنویت اکثر دانشجویان (%80) در سطح مطلوبی بود. علاوه براین، دانشجویان زن از اضطراب بیشتر (022/0p=) و دانشجویان ترم هشتم از اضطراب کمتری (020/0p=) برخوردار بودند. همچنین دانشجویان ترم هشتم معنویت بالاتری نسبت به سایر ترم­ها داشتند (002/0p=).
نتیجه­گیری: اکثر دانشجویان دانشکده پیراپزشکی اضطراب کمی داشتند و معنویت اکثر آنها مطلوب بود. اضطراب با معنویت رابطه معنی­دار معکوسی داشت، بدین معنی که هرچه معنویت بالاتر بود اضطراب کمتر می شد و برعکس. محققین پیشنهاد می­کنند که با طراحی برنامه­هایی جهت افزایش معنویت دانشجویان از اضطراب آنها در شرایطی مانند پاندمی کرونا بکاهند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنویت، اضطراب، کووید19، آموزش بالینی، دانشجویان پیراپزشکی

عنوان انگلیسی The relationship between spirituality and anxiety caused by Covid 19 during clinical education in paramedical students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The high prevalence of Covid 19 and rumors on social media about it have caused many psychological problems, including anxiety in communities. It has also shown that spirituality is inversely related to anxiety. Therefore, the present study was conducted to investigate the relationship between spirituality and anxiety caused by Covid 19 in paramedical students.
Methods: In this descriptive cross-sectional study, 200 undergraduate students of Gonabad University of Medical Sciences participated in the study in 1400 through online calling and Porsline and answered the spiritual health questionnaires of Palutzian-Elison and Spielberger. SPSS software version 20 and statistical Methods of Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, and Spearman-Brown correlation coefficients were used to analyze the data.
Results: The results of the study showed that anxiety has an inverse relationship (r=-0.340) with spirituality. The majority of students (93%) had low anxiety and none of them had severe anxiety. The spirituality of most students (80%) was at a desirable level. In addition, female students had more anxiety (p=0.022) and eighth-semester students had less anxiety (p=0.020). Also, eighth-semester students had higher spirituality than other semesters (p=0.002).
Conclusions: Most paramedical students had little anxiety and the spirituality of most students was at a desirable level. Anxiety had a significant and inverse relationship with spirituality, meaning that the higher the spirituality, the lower anxiety, and vice versa. Researchers suggest that by designing programs to increase studentschr('39') spirituality, they reduce their stress and anxiety in situations such as the Corona pandemic.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Spirituality, Anxiety, Covid 19, Clinical education, Paramedical students

نویسندگان مقاله کوکب بصیری مقدم | Kokab Basiri Moghadam


عباس صادقیان | Abbas Sadeghian


راهله برادران | Raheleh Baradaran


آرش حمزه ای | Arash Hamzei


الهه رنجبر | Elaheh Ranjbar



نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3085-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات