این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۷۱-۴۷۹
عنوان فارسی
راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی قصد شده در اجرا
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
برنامه درسی در آموزش
عالی مدت طولانی است بر اساس سازماندهی در سطح متمرکز اجرا میشود.
این پژوهش باهدف آشکارسازی راهبردهای اساتید در فرآیند تغییر برنامه درسی در اجرا با رویکرد نظریهی داده
بنیاد انجامیافته است.
روشها:
با شیوه نمونه گیری هدفمند
با 20 نفر از اعضای هیئتعلمی ذی
صلاح مصاحبه شد. سپس افرادی را انتخاب نمودند که طبقات موردنظر را توسعه دهند؛ بنابراین نمونهگیری نظری در پیش گرفته شد. برای کفایت حجم نمونه از منطق اشباع نظری دادهها استفاده گردید. ابزار مورداستفاده، مصاحبه فردی از نوع نیمه ساختاریافته و یادداشتهای عرصه بود. برای تعیین اعتبار دادهها، از ثبت مصاحبهها و تأیید توصیفهای نهایی توسط شرکتکنندگان و تکنیک زاویهبندی استفاده گردید. متن مصاحبهها پس از تایپ به نرمافزار
MAXQDA 2020
منتقل شد
.
کدگذاری بر اساس مدل پارادایم اشتراوس و کوربین (2008) شامل سه مرحله (کدگذاری باز، محوری و گزینشی) بوده است.
یافتهها:
راهبردها: شامل اجرای نیمه سازگارانه (ایجاد ارتباط، پویش نظاممند ، فعالیتهای انعطافپذیر، لحاظ کردن وضعیت شخصی دانشجو و استراتژی سازگاری با محیط)، اجرای آزاد (سهولت دسترسی به امکانات، نوآوری در نظامدانشگاهی، استفاده از نوآوری در آموزش و بهروزرسانی برنامه درسی)، اجرای وفادارانه (ایجاد اعتماد اساتید و مقاومت اساتید در آموزش) و اجرای ناقص (نگرش برخی از اساتید در آموزش و ترمیم ساخت شناختی) بوده است.
نتیجهگیری:
مفهوم ایجاد تغییر در برنامه درسی قصدشده به مجموعهای از ویژگیها، باورها و نیازهای روانی تربیتی، دشواریها، عوامل و اصولی مربوط میشود
که اگر بهدرستی مشخص شوند میتوانند ما را دررسیدن به پاسخهای مناسبی رهنمون سازند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهبردها، تغییر، برنامه درسی آموزشعالی، نظریه دادهبنیاد
عنوان انگلیسی
Strategies faculty members in the process of changing the intended curriculum in implementation
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction:
This research was done with the purpose of revealingfaculty the members Strategies the process changing the intended curriculum in practice by with the approach of foundational data theory approach.
Methods
:
Iin the first stage, based on the data theory of the foundation, 20 members in universities field were interviewed using a targeted sampling method.
Then they chose people to develop the desired classes; Therefore, theoretical sampling was undertaken.
The logic of data heoretical saturation was used for the adequacy of the sample size. The tools is used semi-structured individual interviews and field notes. So that the interviews who started with answering questions and it was targeted based on what the participants said. For determining the validity of the data in this research, it has been done by recording interviews and approval of the final descriptions by the participants and the researcher's angulation technique. After typing, the text of the interviews was transferred to MAXQDA 2020 software and coded. Coding based on the paradigm model of Corbin and Strauss (2008). It included three stages (open, axial and selective coding). In this research, 688 open codes were obtained.
Results
: strategies include semi-adaptive implementation (
five category
), free implementation (four category), faithful implementation
(
two category
) and impolite implementation (two category) has been existed.
Conclusion
: The concept of making a change in the intended curriculum is related to a set of characteristics, beliefs and educational psychological needs, difficulties, factors and principles that, if identified correctly, can lead us to reach appropriate answers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Strategies, Change, Higher education curriculum, Foundational data theory
نویسندگان مقاله
نادره دواتگر بدیع | Nadere Davatgar Badie
Azad university
دانشگاه آزاد
یوسف ادیب | Yosef Adib
Tabriz University
دانشگاه تبریز
بهنام طالبی | Behnam Talebi
Islamic Azad university
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
زرین دانشور | Zarin Daneshvar
Islamic Azad university
دانشگاه آزاد اسلامی تبریز
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3094-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
سایر موضوعات
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی کیفی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات