این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۸۸-۴۹۷

عنوان فارسی ارزیابی آموزش مجازی درس انگل شناسی در میزان رضایت مندی و یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی شیراز در دوره پاندمی کووید ۱۹ با استفاده از مدل کریک پاتریک
چکیده فارسی مقاله مقدمه: آموزش مجازی یکی از اساسی ترین شیوه های آموزشی است و با وقوع پاندمی کووید 19، حرکت نظام آموزشی به سمت آموزش از راه دور شتاب دو چندانی گرفته است. این مطالعه با هدف ارزیابی آموزش مجازی درس انگل شناسی در دوره پاندمی کووید 19 با استفاده از مدل کریک پاتریک انجام شد.
روش کار: برای ارزشیابی آموزش مجازی درس انگل شناسی از سطح اول و سطح دوم مدل کریک پاتریک استفاده شد. رضایتمندی دانشجویان از آموزش مجازی با استفاده از پرسشنامه ای بر اساس طبقه بندی لیکرت 5 گزینه ای بررسی شد. در سطح دوم مدل کریک پاتریک، به منظور بررسی تاثیر آموزش مجازی در میزان یادگیری دانشجویان، نمرات 62 دانشجو که آموزش مجازی را تجربه کرده بودند با نمرات 91 دانشجو که آموزش حضوری را سپری کرده بودند، در آزمونی یکسان و از پیش طراحی شده مقایسه شد.
نتایج: به طور میانگین 16 درصد دانشجویان از کیفیت آموزش مجازی رضایت خیلی زیاد، 3/25 درصد رضایت زیاد، 2/30 درصد رضایت متوسط، 13 درصد رضایت کم و 5/15 درصد رضایت خیلی کم داشتند. نتایج بررسی تاثیر آموزش مجازی درس انگل شناسی در میزان یادگیری دانشجویان نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات دانشجویان در آموزش حضوری و مجازی وجود نداشت ( 199/0=p).
نتیجه گیری: آموزش مجازی درس انگل شناسی با رضایت مندی قابل قبول دانشجویان همراه و از حیث یادگیری به اندازه آموزش حضوری کارآمد بود. لذا پیشنهاد می شود آموزش مجازی به عنوان مکمل آموزش حضوری در انتقال مفاهیم انگل شناسی استفاده شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش مجازی، درس انگل شناسی ، پاندمی کووید 19، مدل کریک پاتریک، ارزیابی رضایتمندی

عنوان انگلیسی Evaluation of virtual education of parasitology course on satisfaction and learning of students in Shiraz University of Medical Sciences in Covid-19 pandemic using Kirkpatrick's model
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The virtual education is one of the most basic teaching methods, and the movement of the educational system towards virtual education has accelerated due to the occurrence of the Covid 19 pandemic. The purpose of this study was to evaluate the virtual education of parasitology course on satisfaction and learning of students in Shiraz University of Medical Sciences in Covid-19 pandemic using Kirkpatrick's model.
Methods: The virtual education of parasitology course was evaluated using level 1 and level 2 of the Kirkpatrick Model to measure the satisfaction and learning of the participants. The satisfaction of students was measured according to participants’ responses to a standard questionnaire using a 5-point Likert Scale. In order to evaluate the effect of virtual education on students' learning, the scores of 62 students who had experienced virtual education were compared with the scores of 91 students who had completed face-to-face education in the same pre-designed test.
Results: The results of the study showed that 16% of students were very satisfied with the quality of virtual education, 25.3% were satisfied, 30.2% were moderately satisfied, 13% were dissatisfied and 15.5% were very dissatisfied. There was no significant difference in the learning rate of students in face-to-face and virtual education (P. value=0.199).
Conclusion: The virtual education of parasitology course was effective on the students’ satisfaction and learning of students in Shiraz University of Medical Sciences. Therefore, it is recommended that virtual education can be used as a supplement to face-to-face training in the teaching parasitology course.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Virtual education, Parasitology, Covid-19 pandemic, Kirkpatrick&apos,s model, Evaluation of satisfaction

نویسندگان مقاله زهرا خسروانیان | Zahra Khosravanian
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

فتانه میکائیلی | Fattaneh Mikaeili
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

قاسم عسگری | Qasem Asgari
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

میترا امینی | Mitra Amini
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز

مرجان معتمدی | Marjan Motamedi
Shiraz University of Medical Sciences
دانشگاه علوم پزشکی شیراز


نشانی اینترنتی http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3188-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آموزش مجازی علوم پزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی اصیل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات