این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
راهبردهای آموزش در علوم پزشکی
، جلد ۱۶، شماره ۵، صفحات ۴۹۸-۵۱۰
عنوان فارسی
تدوین مدل علی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر اساس دشواری در تنظیم هیجان و خود نظم جویی تحصیلی در دانشجویان با نقش میانجی گری خودپنداره تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه:
یکی
از
چالشهای
مهم
مؤسسه ها
و
مراکز
آموزشی
درگیر
شدن
افراد
در
رفتارهای
غیرمولد
تحصیلی
است. بنابراین هدف پژوهش حاضر تدوین مدل علی رفتارهای غیرمولد تحصیلی بر اساس دشواری در تنظیم هیجان و خودنظم جویی تحصیلی در دانشجویان با نقش میانجی گری خودپنداره تحصیلی است.
روش کار:
روش
پژوهش
همبستگی
از
نوع
مدل
معادلات
ساختاری
بود
.
جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سالتحصیلی 1401
–
1400 تشکیل داد که از میان آنها تعداد 360 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در پژوهش شامل مقیاس رفتار غیرمولد تحصیلی (ریمکوس، 2012)، دشواری در تنظیم هیجان (گرتز و روئمر، 2004)، خودنظم جویی تحصیلی (بوفارد و همکاران، 1995) و خودپنداره تحصیلی (لییو و وانگ، 2005) بود.
برای
تحلیل
داده ها
از
مدلسازی
ساختاری
و
الگوریتم
حداقل
مربعات
جزئی (
PLS
)
و نرم افزار (
SPSS
) استفاده شد.
جهت تحلیل داده ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته ها:
نتایج حاکی از برازش مدل کلی پژوهش با داده های تجربی بود.
یافته ها نشان داد دشواری تنظیم هیجان بصورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق خودپنداره تحصیلی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی تاثیر گذار است؛ اما خودنظم جویی فقط بصورت غیرمستقیم از طریق خودپنداره تحصیلی بر رفتارهای غیرمولد تحصیلی تاثیر گذار است
(
01/0
p
<
)
.
نتیجه گیری:
با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان گفت که دشواری در تنظیم هیجان و خودپنداره تحصیلی نقش کلیدی در پیش بینی رفتارهای غیرمولد تحصیلی دارند و توجه بیشتر مراکز مشاوره و روان درمانی به این متغیرها در پیش بینی رفتارهای غیرمولد تحصیلی ضروری بنظر می رسد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای غیر مولد تحصیلی، دشواری در تنظیم هیجان، خود نظم جویی تحصیلی، خودپنداره تحصیلی
عنوان انگلیسی
Developing a causal model of non-productive academic behaviors based on difficulty in regulating emotions and academic self-discipline in students with the mediating role of academic self-concept
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction
: One of the important challenges of educational institutions and centers is the involvement of people in academically unproductive behaviors. Therefore, the aim of the current research is to develop a causal model of non productive academic behaviors based on the difficulty in regulating emotions and academic self-discipline in students with the mediating role of academic self-concept.
Methods:
The correlation research method was structural equation model type. The statistical population of the study consisted of all the students of the Islamic Azad University, Sanandaj branch in the academic year 2021-2022, of which 360 people were selected as the sample size. The tools used in the research include the non-productive academic behavior scale (Rimkus, 2012), difficulty in regulating emotions (Gertz and Roemer, 2004), academic self-discipline (Bouffard et al., 1995) and academic self-concept (Liu and Wang, 2005) was For data analysis, structural modeling and partial least squares algorithm (PLS) and software (SPSS) were used. Pearson's correlation test and structural equation modeling were used to analyze the data.
Results:
The results indicated the fit of the general research model with the experimental data. The findings showed that the difficulty of emotion regulation directly and indirectly through academic self-concept has an effect on academically unproductive behaviors; However, self-discipline has an effect on unproductive academic behaviors only indirectly through academic self-concept (p<0.01).
Conclusions:
According to the findings of the present research, it can be said that difficulty in regulating emotions and a academic self-concept play a key role in predicting academically unproductive behaviors, and counseling and psychotherapy centers should pay more attention to these variables in predicting academically unproductive behaviors arrives.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic non-productive behaviors, difficulty in emotional regulation, academic self-discipline, academic self-concept
نویسندگان مقاله
زهرا منبری | Zahra Menbari
Islamic Azad University, Sanandaj
دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
کیومرث کریمی | Qumarth karimi
Islamic Azad University, Mahabad
دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد
یحیی یار احمدی | Yahya yar ahmadi
Islamic Azad University, Sanandaj
دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج
نشانی اینترنتی
http://edcbmj.ir/browse.php?a_code=A-10-3286-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
تعامل دانشجویان با آموزش
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات