این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مهندسی عمران مدرس
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
ارزیابی تأثیرات پودرلاستیک فرآوریشده در خصوصیات تغییرشکل پذیری مخلوطهای آسفالتی
چکیده فارسی مقاله
پودرلاستیک در دهههای اخیر در مخلوطهای آسفالتی بهعنوان یک افزودنی اصلاحکننده مورداستفاده قرارگرفته است. استفاده از پودرلاستیک در مخلوطهای آسفالتی باعث کاهش مشکلات زیستمحیطی ناشی از دفع لاستیکهای فرسوده و بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی شده و منجر به افزایش عمر مفید آنها میشود. افزایش مقاومت در برابر ترکخوردگی و همچنین کاهش پتانسیل شیارشدگی روسازیهای آسفالت لاستیکی نسبت به مخلوطهای آسفالتی مرسوم از نتایج این امر است. باوجود مزایای متعدد قیر لاستیکی در بهبود عملکرد مخلوطهای آسفالتی، همچنان توسعه قابلتوجهی در کاربرد آن حاصل نشده است که برخی از علل آن مربوط به مشکلاتی همچون دماهای اختلاط و تراکم بالا، نیاز به تجهیزات اضافی در کارخانههای آسفالت، هزینه اولیه زیاد و پتانسیل دوفازی و دلمه شدن قیر لاستیکی است. یکی از روشهای نوین در جهت رفع مشکلات استفاده از قیرهای لاستیکی، استفاده از پودر لاستیک فرآوریشده بجای روشهای متداول نظیر روشهای تر و خشک است. این نوع پودرلاستیک ترکیبی از پودرلاستیک ریز، قیر نرم، مواد معدنی و آهک هیدراته است که طی یک فرآیند حرارتی کوتاهمدت تهیه میشود. پودرلاستیک فرآوریشده بهراحتی میتواند به روش خشک به مخلوطهای آسفالتی اضافه و باعث بهبود عملکرد آنها شود. با توجه به اینکه رویکرد فرآوری پودرلاستیک نسبتاً جدید میباشد، نیاز است تا پژوهشهای جامع آزمایشگاهی در راستای ارزیابی مشخصات قیر و عملکرد مخلوط آسفالتی اصلاحشده با آن صورت گیرد. بدین منظور، در این پژوهش با بهکارگیری پودر لاستیک فرآوریشده ضمن اصلاح طرح اختلاط مخلوط آسفالتی به روش خشک، مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوطهای آسفالتی با دانهبندی پیوسته و منقطع درشتدانه با انجام آزمایشهای چرخ بارگذاری در شرایط خشک و اشباع و بارگذاری محوری تکراری تحت تنشهای 150 و 300 کیلو پاسکال مورد ارزیابی قرارگرفته و با نمونههای حاوی قیر خالص و قیر لاستیکی به روش تر متداول مقایسه شدند. نتایج نشان میدهند که استفاده از هر دو افزودنی پودرلاستیک تهیهشده به روشهای تر متداول و خشک متشکل از پودرلاستیک فرآوریشده، مقاومت نمونهها را در برابر شیارشدگی افزایش میدهند. در این راستا استفاده از 25 درصد پودرلاستیک فرآوریشده بیشترین مقاومت در برابر شیارشدگی را نتیجه داد. همچنین مخلوطهای با دانهبندی منقطع درشتدانه (آسفالت با استخوانبندی سنگدانهای) به دلیل اتصال سنگدانهها به یکدیگر و داشتن درصد قیر بیشتر عملکرد بهتری در برابر تغییرشکلهای دائمی از خود نشان دادند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مقاومت در برابر شیارشدگی،پودر لاستیک فرآوریشده،قیر لاستیکی تهیهشده به روش تر
عنوان انگلیسی
Evaluation of the effects of processed crumb rubber on deformation resistance of asphalt mixes
چکیده انگلیسی مقاله
Pavement distresses are the major concern in asphalt pavement industry. Permanent deformation is one of the most common types of pavement distresses. This kind of distress which is caused by repeated traffic loading at high temperatures appears mainly in upper layers of asphalt pavements in form of longitudinal depressions in wheel paths and small changes on the sides of the wheel paths. This phenomena not only leads to pavement structural failure, but it results in reduced service life of pavements and affects safety of road users. Over the past decades, pavement researchers have taken different approaches to improve rheological properties of bitumen and promote performance of asphalt mixtures. Application of additives such as Crumb Rubber (CR) in asphalt layers is one of the most economic approaches that results also is reduced environmental pollution. Crumb Rubber has been experienced in asphalt mixtures as an effective modifier for several decades. Despite numerous advantages of the application of crumb rubber in asphalt mixtures, there is still no extensive use of it in road pavements worldwide. This might be related to problems such as increased production cost of Crumb Rubber Modified (CRM) mixes, early aging due to high temperature at mixing and laying down faces and eventual coagulation of rubber particles in mixes, as well as phase separation of the CRM modified binder. In order to overcome the above mentioned negative issue, one of the latest methods of CRM modified mix Production is the application of Processed Crumb Rubber (PCR) instead of the application of commonly methods of wet processing. This type of crumb rubber is a combination of fine rubber powder, soft bitumen, minerals and hydrated lime, which are mixed in a short time processing. Processed crumb rubber can easily be added to asphalt mixes in dry mode mixing and improves performance of asphalt mixes. Lower Processed crumb rubber -Bitumen mixing time reduces problems of coagulation of rubber particles and have several advantages. Due to the fact that the Processed Crumb Rubber approach is relatively new, it is necessary to carry out comprehensive laboratory research works in order to evaluate characteristics of bitumen and performance of asphalt mixtures.
In this research, rutting resistance of
Crumb Rubber
and
Processed Crumb Rubber
modified asphalt mixtures of a dense and a gap graded mix was evaluated. With this regard, Marshall Mix Design was modified in order to use the
Processed Crumb Rubber
in dry method. Hamburg Wheel-Track and repeated axial load tests were carried out to investigate rutting resistance of the modified mixes. Hamburg Wheel-Track test was performed in dry and saturated conditions and repeated axial load was assessed under stresses of 150 kPa and 300 kPa. The results were compared on samples containing conventional bitumen and wet processed crumb rubber. Although, the results showed that using both crumb rubber additives increased resistance of mixes against rutting, samples contains 25%
Processed Crumb Rubber
showed the highest resistance against permanent deformation. Moreover, application of
Processed Crumb Rubber
in stone mastic asphalt mixes showed superior performance against permanent deformation due to better stone to stone contact and higher amounts of
Processed Crumb Rubber
bitumen in mixes.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Rutting resistance,Process Crumb Rubber (PCR),Crumb rubber modified bitumen
نویسندگان مقاله
امیر کاووسی | AMIR KAVUSSI
Professor
استاد ، دانشگاه تربیت مدرس
سعید جعفری |
دانشگاه تربیت مدرس
حمید عزیزی |
نشانی اینترنتی
http://mcej.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-13199-3&slc_lang=fa&sid=16
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی اصیل (کامل)
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات