این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک، جلد ۳۱، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۸

عنوان فارسی انواع فرامواد و کاربرد آن در کاهش نویز و ارتعاشات ناخواسته
چکیده فارسی مقاله امروزه به ‌منظور کاهش نویز و ارتعاشات از فرامواد به‌ عنوان مانع، میرا کننده و یا جاذب ارتعاش و صوت در حوزه‌ های مختلفی چون هوافضا، خودرو و کنترل آلاینده‌ های صوتی استفاده می شود. این مواد، موادی مصنوعی ساخته شده از سلول‌ های واحد با ابعادی کوچکتر از طول موج امواج صوتی مورد نظر هستند که در ابعاد بزرگتر به صورت متناوب تکرار شده اند و می ‌توانند دامنه‌ ی امواج صوتی را در بازه فرکانسی مورد نظر به ‌صورت مؤثر کاهش دهند. در این مقاله مروری، به بررسی تحقیقات انجام شده در زمینه فرامواد مختلف به‌ خصوص فرامواد آکوستیکی و الاستیکی پرداخته شده و کاربردها و نتایج آن ‌ها در کاهش نویز و ارتعاشات ناخواسته محیط مورد مطالعه قرار گرفته است. در اکثر تحقیقات محاسبات عددی با استفاده از قضیه بلاک-فلوکوت برای محاسبه فاز بلاک سلول واحد فرامواد صوتی انجام شده که در این قضیه گپ انرژی پیش ‌بینی شده از فاز بلاک محاسبه شده از فرکانس صفر شروع می‌شود و تا فرکانسی که دارای مقدار انتقال کمتر از یک می‌باشد ادامه پیدا می‌کند. نتایج این تحقیقات نشان می­دهد با استفاده از فرامواد می­توان ارتعاشات و نویز فرکانس-پایین یک سیستم را در حد مطلوبی کاهش داد. همچنین افزایش دمپینگ جاذب‌ها بطور مستقیم باعث افزایش عرض باند توقف و کاهش دامنه ‌ی ارتعاش در فرکانس پائین به وسیله افزایش فاصله باندی انرژی می‌شود. افزایش درجات آزادی رزوناتورهای محلی نیز از روش ­های دیگر افزایش گپ انرژی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرامواد، الاستیک، آکوستیک، ارتعاش کننده محلی، نویز، فرکانس،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرامواد, الاستیک, آکوستیک, ارتعاش کننده محلی, نویز, فرکانس

نویسندگان مقاله سلمان ابراهیمی نژاد رفسنجانی |
استادیار، آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم‌های دینامیکی خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

هومن وطن دوست |
دانشجوی کارشناسی ارشد، آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم‌های دینامیکی خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران

علیرضا رشیدمنافی |
دانشجوی دکتری، آزمایشگاه تحقیقاتی سیستم‌های دینامیکی خودرو، دانشکده مهندسی خودرو، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران


نشانی اینترنتی https://mmep.isme.ir/article_254648_87c6efca15d1c2fbdc62b3bcd086ab86.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات