این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک، جلد ۳۰، شماره ۴، صفحات ۲۵-۳۴

عنوان فارسی تحلیل ناپایداری سازه درام دوار یک موتور توربینی تحت بارهای فشاری و حرارتی
چکیده فارسی مقاله کمانش یکی از دلایل اصلی خرابی در سازه‌های جداره نازک است، بنابراین امکان وجود کمانش را همیشه باید در طراحی و تحلیل آنها در نظر داشت. در این تحقیق یک درام دوار در یک موتور توربینی که چندین ردیف پره روی محیط خارجی آن متصل هستند مورد تحلیل ناپایداری قرار می­گیرد. سازه درام دوار در واقع یک سازه مخروطی جداره نازک است که تحت انواع بارهای مکانیکی و حرارتی قرار دارد. ابتدا درام دوار به صورت یک سازه استوانه ای مدل و در نرم‌افزار المان محدود آباکوس تحلیل و به کمک روابط تئوری مورد صحت‌سنجی قرار می‌گیرد. در ادامه هندسه درام به شکل مخروطی مدل می‌شود و روند تحلیل مشابه حالت قبل انجام می‌گردد. تنش‌های اعمالی روی سازه معین می‌شوند و ضرایب کمانش یا همان مقادیر ویژه استخراج می‌گردند و پایداری سازه درام و عوامل موثر بر آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. نتایج تحلیل نشان می‌دهند میزان تاثیر بارگذاری حرارتی بر کمانش سازه درام بیشتر از بارگذاری‌های فشار خارجی است. در درام مخروطی تنش بحرانی 710 مگاپاسکال و ماکزیمم تنش کاری برابر 660 مگاپاسکال است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله موتور توربینی، سازه درام دوار، بارهای مکانیکی و حرارتی، تحلیل سازه، تحلیل ناپایداری،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله موتور توربینی, سازه درام دوار, بارهای مکانیکی و حرارتی, تحلیل سازه, تحلیل ناپایداری

نویسندگان مقاله بهروز شهریاری |
استادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

علیرضا علیپوری تراب |
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر

مصطفی ناظمی زاده |
استادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر


نشانی اینترنتی https://mmep.isme.ir/article_249160_0ec66e9576d5bd655cd964237b6a3338.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات