این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مهندسی مکانیک
، جلد ۳۰، شماره ۳، صفحات ۱۹-۲۸
عنوان فارسی
طراحی بهینه سازه سیلندر چند لایه با انطباق پرسی دوار تحت بار فشار داخلی
چکیده فارسی مقاله
هدف این پژوهش، بهینهسازی حجم یک سیلندر سهلایه دوار، تحت فشار داخلی و بار گریز از مرکز ناشی از چرخش سیلندر است که در طراحی درام دوار کمپرسور موتورهای توربینی کاربرد دارد. در سیلندرهای جدار ضخیم دوار تحت فشار داخلی، تنش محیطی بیشینه در شعاع داخلی سیلندر به وجود میآید. با چند لایه کردن سیلندر و پرسی جا زدن لایه ها درون یکدیگر میتوان تنش محیطی ایجاد شده در سیلندر را کاهش داد. با اعمال پیشبار ناشی از انطباق پرسی، تنش محیطی کاسته شده و سبب میشود که از ظرفیت شعاعهای بیرونی سیلندر جهت مقاومت در برابر تنش استفاده گردد. در این تحقیق ابتدا معادلات تنش یک سیلندر سه لایه فولادی تحت فشار داخلی و در حال چرخش، به روش جمع آثار استخراج میشود. سپس یک راه حل بهینهسازی شمارشی به منظور کمینه کردن حجم سیلندر ارائه میگردد. نتایج نشان میدهد که تنش محیطی حاصل از برنامه بهینهسازی 39 درصد کمتر از تنش محیطی در یک سیلندر یکتکه با شرایط یکسان است. برای اعتبارسنجی نتایج تحلیلی، مسئله در نرمافزار اجزا محدود آباکوس شبیهسازی گردید. نتایج حاکی از اختلاف 1/3 درصد در تنش محیطی بیشینه به دست آمده میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سیلندر چندلایه، فشار داخلی، انطباق پرسی، بهینهسازی، تنش محیطی،
عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سیلندر چندلایه, فشار داخلی, انطباق پرسی, بهینهسازی, تنش محیطی
نویسندگان مقاله
بهروز شهریاری |
استادیار، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
علیرضا علیپوری تراب |
کارشناس ارشد، مجتمع دانشگاهی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر
نشانی اینترنتی
https://mmep.isme.ir/article_246564_cd1f83f00999f771621c8dde72992fe6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات