این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مهندسی مکانیک امیرکبیر، جلد ۵۵، شماره ۷، صفحات ۱-۱

عنوان فارسی طراحی آیرودینامیکی یک هواسر ماوراء صوت بر اساس روش پیکربندی موج‌سوار مشتق از مخروط
چکیده فارسی مقاله گونه‌ای نوظهور از تسلیحات ماوراء صوت که به شکل گسترده‌ای موردتوجه قرارگرفته‌اند، هواسرهای ماوراء صوت می‌باشند. این وسایل با طی مسافت‌های طولانی در حدود چندین هزار کیلومتر درون جو و سرعت‌های بسیار بالا تا بیش از 20 ماخ ، هر سامانه‌ی دفاعی را به‌طورجدی به چالش می‌کشند. در این پژوهش به طراحی آیرودینامیکی یک هواسر ماوراء صوت بر اساس تئوری موج‌سوارها و روش موج‌سوار مشتق از مخروط پرداخته‌شده است. یک روش پارامتری با سه پارامتر زاویه‌ی شوک مخروطی β ، زاویه‌ی هشتی φ و نسبت فشردگی S معرفی گردیده و به شکل یک کد طراحی مورداستفاده قرارگرفته است. در فرآیند طراحی، از هواسر ماوراء صوت اچ.تی.وی.2 (HTV2) به‌عنوان مدل مرجع استفاده‌شده است. برای دست‌یابی به پیکربندی‌هایی با ابعاد عملیاتی، با تغییر پارامترهای طراحی، چهار پیکربندی موج‌سوار با ابعاد مشابه مدل مرجع شناسایی‌شده است. با تحلیل این چهار پیکربندی به روش دینامیک سیالات محاسباتی، پیکربندی که درمجموع بهترین نتایج آیرودینامیکی و حجم را دارد، به‌عنوان پیکربندی برگزیده‌ی طراحی انتخاب‌شده است. پیکربندی برگزیده‌ نسبت به مدل مرجع، درازای 15 درصد حجم کمتر، 36 درصد کارایی آیرودینامیکی بیشتری دارد. این مسئله بر کارایی روش به‌کاررفته در طراحی آیرودینامیکی هواسرهای ماوراء صوت دلالت دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله هواسر ماوراء صوت، پیکربندی‌های موج‌سوار، موج‌سوار مشتق از مخروط، روش طراحی معکوس آیرودینامیکی، آیرودینامیک ماوراء صوت،

عنوان انگلیسی Aerodynamic Design of a Hypersonic Glide Vehicle Based on the Cone-Derived Waverider Configuration Method
چکیده انگلیسی مقاله Hypersonic glide vehicles are a novel type of hypersonic weapons that have received extensive attention. These vehicles can seriously challenge any defense system by traveling long distances of about thousands of kilometers in the atmosphere at very high speeds up to more than 20 Mach. In this research, the aerodynamic design of a hypersonic glide vehicle has been done based on the waverider theory and conical-derived waverider Method . In this study, a parametric method with three parameters, including cone shock angle β, dihedral angle φ, and compression ratio S, was introduced and used as a design code. In the design process, the HTV2 hypersonic glide vehicle was used as a reference model. To achieve configurations with operational dimensions, by changing the design parameters, four waverider configurations with identical dimensions were identified as the reference model. By analyzing these four configurations using the computational fluid dynamics method, the configuration with the best aerodynamic and volume results was selected as the preferred design configuration. Compared to the reference model, the preferred configuration has 36% more aerodynamic efficiency and 15% less volume, and indicating the efficiency of the used method.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله هواسر ماوراء صوت, پیکربندی‌های موج‌سوار, موج‌سوار مشتق از مخروط, روش طراحی معکوس آیرودینامیکی, آیرودینامیک ماوراء صوت

نویسندگان مقاله رامین ابول زاده |
مرکز تحقیقات آیرودینامیک قدر، فنی مهندسی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)،تهران،ایران

محمدعلی جزووزیری |
دانشیار، گروه مهندسی هوافضا، دانشکده فنی و مهندسی ، دانشگاه جامع امام حسین (ع)، تهران، ایران

محمد هادی اسلامی |
دانشکده فنی و مهندسی. دانشگاه جامع امام حسین(ع)

امیرحسین حسین |
پژوهشگر، مرکز آیرودینامیک قدر - دانشکده فنی و مهندسی -دانشگاه جامع امام حسین (ع)-تهران - ایران


نشانی اینترنتی https://mej.aut.ac.ir/article_5214_147e8307a73dd022a96352483b66dd1d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات