این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مهندسی مکانیک امیرکبیر
، جلد ۵۵، شماره ۷، صفحات ۳-۳
عنوان فارسی
بررسی تجربی اثر پیشبار و چیدمان پیچ بر عملکرد اتصالات کامپوزیتی پوسته ناسل توربین بادی مگاواتی
چکیده فارسی مقاله
پوسته ناسل و دماغه اغلب توربینهای بادی مگاواتی از جنس ورقهای کامپوزیتی میباشد. با توجه به شکل و هندسه های مختلف و همچنین ابعاد بزرگ این قطعه، امکان ساخت یکپارچه پوسته ناسل توربین بادی وجود ندارد. از اینرو، این کامپوننت از قطعات متعددی تشکیل شده است که بنا به نیاز مکرر توربین بادی به تعمیر و نگهداری در طول عمر بیست ساله خود، این قطعات باید توسط اتصالات غیر دائم مکانیکی همچون پیچ و مهره به یکدیگر متصل شوند. با توجه به اهمیت موضوع، شناختن تمام پارامترهای اثر گذار و موثر بر اتصالات کامپوزیتی از اهمیت بسزایی برخوردار است. یکی از مهمترین پارامترهای طراحی اتصالات پیچی، میزان پیش بار پیچ میباشد. با توجه به کامپوزیت جنس ورقهای دو طرف اتصال، امکان افزایش بی مهابای پیش بار وجود ندارد. چرا که خود این موضوع میتواند منجر به آسیبهایی به ورق های کامپوزیتی گردد. از اینرو در این مقاله، در ابتدا تاثیر پیش بار پیچ و یا گشتاور سفت کردن پیچ در اتصالات کامپوزیتی، به روش تجربی مورد ارزیابی قرار گرفته است. برای این منظور نمونه های یکسانی با گشتاورهای سفت کنندگی پیچ 2، 10، 20، 30، 40 و 50 نیوتن بر متر ساخته و تحت تست کشش قرار گرفته است. در ادامه، پس از تعیین بهینه ترین نیروی پیش بار، برای یافتن بهترین حالت چیدمان پیچها، 4 نوع چیدمان مختلف نیز مورد تست تجربی قرار گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کامپوزیت، اتصالات پیچی، پیش بار، چیدمان اتصال، توربین بادی،
عنوان انگلیسی
Experimental study of the effect of preload and bolt arrangement on the performance of composite joints of nacelle cover and nose cone of MW wind turbine
چکیده انگلیسی مقاله
The nacelle cover and nose cones of most megawatt wind turbines are made of composite sheets. Due to the different shapes and geometries as well as the large dimensions of this components, this components are composed of several parts that must be connected to each other by non-permanent mechanical connections such as bolts. Therefore, it is very important to know all the effective parameters affecting composite joints. One of the most important design parameters of bolt connections is the amount of blot preload or tightening torque. Due to the composite material of the sheets on both sides of the joint, it is not possible to increase the preload without any concern. Because, this in itself can lead to damage to the composite sheets. Therefore, in this paper, first, the effect of bolt preload or bolt tightening torque on composite joints has been evaluated experimentally. For this purpose, identical specimens with bolt tightening torques of 2, 10, 20, 30, 40 and 50 Nm have been fabricated and subjected to tensile testing. Then, after determining the optimal preload force, 4 different types of arrangement were experimentally tested to find the best bolt arrangement. Finally, by examining different aspects, the best arrangement for connecting different parts of the nacelle cover and nose cone is determined.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کامپوزیت, اتصالات پیچی, پیش بار, چیدمان اتصال, توربین بادی
نویسندگان مقاله
آیدین غزنوی اسگوئی |
پژوهشگاه نیرو، گروه انرژیهای تجدیدپذیر، تهران، ایران
سید ابوالفضل موسوی ترشیزی |
پژوهشگاه نیرو، گروه انرژیهای تجدیدپذیر، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://mej.aut.ac.ir/article_5236_ae3e6562b951cf9e617d985d2b8aabf6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات