این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۷-۳۰
عنوان فارسی
شناسایی متغیرهای روانشناختی و تحصیلی مؤثر در ساخت سریع دانش مشارکتی در موقعیتهای بحرانی (مورد: دانشجویان رشته مهندسی مکانیک دانشگاه یزد)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای پژوهش، شناسایی تأثیر متغیرهای روانشناختی در ساخت سریع دانش مشارکتی در موقعیتهای بحرانی بود.
روش پژوهش:
روش پژوهش توصیفی از نوع علّی- مقایسهای بود. هشت تیم از دانشجویان مهندسی مکانیک بهصورت داوطلبانه در مسابقه غلبه بر زمان شرکت کردند که توسط استادان گروه مهندسی مکانیک دانشگاه یزد طراحیشده بود. دانشجویان در روز مسابقه با مسئله ناگهانی (ساخت قایق بادی برای حمل یک کیلو بار در کمترین زمان و بیشترین مسافت) مواجه شدند. وسایل مشخص بهصورت مساوی در اختیار تیمها قرار گرفت. پس از پایان زمان ساخت و برگزاری داوری توسط استادان، سه گروه بهعنوان موفق و پنج گروه بهعنوان ناموفق معرفی شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای باورهای معرفتشناختی شومر، رویکردهای یادگیری، گرایش به تفکر انتقادی ریتکس، هوش هیجانی برادبری و گریوز، و خوداظهاری معدل پاسخ دادند.
یافتهها:
یافتههای معنیدار آماری نشان معدل تحصیلی گروههای موفق بهطور معنیداری بالاتر از گروههای ناموفق بود اما در متغیرهای باورهای معرفتشناختی، رویکردهای یادگیری، گرایش به تفکر انتقادی و هوش هیجانی بین گروه موفق و ناموفق تفاوت معنیداری دیده نشد.
نتیجهگیری:
نتایج نشان داد که شرکتکنندگانی که دارای باورهای معرفتشناختی رشد یافته هستند، بیشتر از رویکرد یادگیری استراتژیک استفاده میکنند، گرایش متوسطی به تفکر انتقادی و هوش هیجانی متوسط دارند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ساخت سریع دانش مشارکتی، مدیریت بحران، متغیرهای روانشناختی، عملکرد تحصیلی، دانشجویان،
عنوان انگلیسی
Identifying effective psychological and academic variables in rapid construction of collaborative knowledge in critical situations (Case: Mechanical Engineering students of Yazd University)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of the research was to identify the effect of psychological variables on the rapid construction of collaborative knowledge in critical situations.
Methods:
The research method was descriptive and its type was comparative- causal. Eight teams of mechanical engineering students voluntarily participated in the race to overcome time, which was designed by the professors of the mechanical engineering department of Yazd University. On the day of the competition, the students were faced with a sudden problem (building an inflatable boat to carry a kilo of cargo in the shortest time and the longest distance). Specified equipment was provided equally to the teams. Five hours after the competition the results were announced, 3 groups were named as successful and other groups were named as unsuccessful. After the completion of the construction time and judging by the professors, three groups were introduced as successful and five groups as unsuccessful.
Results:
Statistically significant findings show that the academic average of the successful groups was significantly higher than the unsuccessful groups, but no significant difference was seen in the variables of epistemological beliefs, learning approaches, tendency to critical thinking and emotional intelligence between the successful and unsuccessful groups.
Conclusion:
The results showed that the participants who have developed epistemological beliefs, use the strategic learning approach more, have an average tendency towards critical thinking and average emotional intelligence.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ساخت سریع دانش مشارکتی, مدیریت بحران, متغیرهای روانشناختی, عملکرد تحصیلی, دانشجویان
نویسندگان مقاله
سمیه ذوالفقاری |
مهندس مکانیک و دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران
احمد زندوانیان |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران
شهرام طالبی |
دانشیار دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه یزد، یزد، ایران
حمیده همتی |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شهیدچمران اهواز، اهواز، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_254271_2c4cf9c72cb735330880cafc5382fc30.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات