این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۵، شماره ۵۸، صفحات ۱۰۳-۱۲۶
عنوان فارسی
تبیین نقش اعتبارسنجی در بینالمللی شدن نظام آموزش عالی: نظریه برخاسته از دادهها
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای این پژوهش، ارائه الگوی نقش اعتبارسنجی آموزش عالی در جهت بینالمللی شدن بوده است.
روش پژوهش:
روش پژوهش کیفی بوده و 20 خبره دانشگاهی بهصورت هدفمند و زنجیرهای، انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته، کدها، مفاهیم و مقولههای الگوی اعتبارسنجی آموزش عالی با روش نظریه برخاسته از دادهها (گراندد تئوری) شناسایی شدند.
یافتهها:
یافتهها نشاندهنده آن بود که بر اساس میزان تشابه مفهومی کدها، 101 کد استخراج و با توجه به وجه اشتراک آنها در قالب 62 خوشه مفهومی و 28 کد محوری دستهبندی شدند و درنهایت الگوی اعتبارسنجی آموزش عالی در جهت بینالمللی شدن طراحی شد.
نتیجهگیری:
بر اساس نتایج بهدستآمده از مصاحبه عمیق و نیمه ساختاریافته با 20 صاحبنظر، الگویی مشتمل بر 3 شرط علی و 9 عامل مداخلهگر ارائه شد. پدیده اصلی آن نیز تضمین کیفیت، هم هدف و هم وسیله کشف شد که تحت تأثیر 5 شرایط محیطی ناپایداری سیاسی، اقتصاد دولتی، سرمایه اجتماعی، اجتناب از عدم قطعیت و زمینههای فرهنگی فردگرا قرار داشت. بهمنظور نیل به پیامدهایی که در دو گروه ملی و فرا ملی حاصل میشدند اتخاذ راهبردهایی در سطح دانشگاه و همچنین دولت و سیاستگذاران ضروری به نظر رسید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بینالمللی شدن، اعتبارسنجی، تضمین کیفیت، نظریه برخاسته از دادهها، الگو،
عنوان انگلیسی
Explaining the Role of Accreditation in Internationalization of the Higher Education System: A grounded Theory Study
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this research was to provide a model for the Role of Higher Education Accreditation with an Emphasis on its Internationalization.
Methods:
The research method was qualitative, and 20 university experts were selected by using a targeted and continuous manner and through semi-structured interviews, the codes, concepts and categories of the higher education validation model were identified using the grounded theory method.
Results:
The findings showed that based on the degree of conceptual similarity of the codes, 101 codes were extracted and according to their commonality, they were categorized in the form of 62 conceptual clusters and 28 core codes, and finally, the validation model of higher education was designed in the direction of internationalization.
Conclusion:
The results obtained from in-depth and semi-structured interviews with 20 experts led to the presentation of a model consisting of 3 causal conditions and 9 intervening factors. Its main phenomenon was quality assurance, both goal and means, which was influenced by 5 environmental conditions of political instability, state economy, social capital, uncertainty avoidance and individualistic cultural contexts. In order to achieve the results obtained in both national and transnational groups, it was necessary to adopt strategies at the university level as well as the government and policy makers.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بینالمللی شدن, اعتبارسنجی, تضمین کیفیت, نظریه برخاسته از دادهها, الگو
نویسندگان مقاله
آذر عباسی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
مقصود فراستخواه |
استاد مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی، تهران، ایران
مجتبی معظمی |
استادیار گروه مدیریت آموزش عالی، دانشکده مدیریت، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_254300_41d44990d88f54e281dfc724b64968be.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات