این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۵، شماره ۵۷، صفحات ۳۵-۵۶
عنوان فارسی
نقش انگیزش اعضای هیئت علمی در گرایش آنان به مطالعات میان رشته ای
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای پژوهش حاضر، بررسی نقش انگیزش اعضای هیئت علمی در گرایش آنان به مطالعات میانرشتهای بود.
روش پژوهش:
پژوهش از حیث هدف و ماهیت، کاربردی و از نظر گردآوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی بوده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی اعضای هیئت علمی دانشگاههای ارومیه و صنعتی ارومیه در سال تحصیلی 94-93 به تعداد 585 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، 212 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه استاندارد انگیزه درونی و بیرونی و پرسشنامه محققساخته مطالعات میانرشتهای استفاده شد. برای تعیین روایی پرسشنامه انگیزه درونی و بیرونی از روایی محتوایی و تحلیل عاملی تأییدی، برای تعیین روایی پرسشنامه مطالعات میانرشتهای از روایی محتوایی و تحلیل عاملی اکتشافی و برای محاسبه پایایی آنها از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است که مقدار آنها به ترتیب در پرسشنامههای مذکور 80/0 و 77/0 محاسبه شد. برای تجزیهوتحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و استنباطی (همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس یکراهه) بهره گرفته شد.
یافتهها:
یافتهها نشان داد که بین انگیزه درونی و گرایش به مطالعات میانرشتهای رابطه معنیدار وجود دارد اما رابطه انگیزه بیرونی و گرایش به مطالعات میانرشتهای معنیدار نیست. رابطه بین مقررات مشخص شده و گرایش به مطالعات میانرشتهای معنیدار است اما رابطه بیانگیزگی و گرایش به مطالعات میانرشتهای از لحاظ آماری معنیدار نیست. بر اساس نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه فقط انگیزه درونی توانسته گرایش اعضای هیئت علمی به مطالعات میانرشتهای را پیشبینی کند.
نتیجهگیری:
بر اساس یافتهها در پژوهش حاضر پیشنهاد میشود از مشوقهایی برای تشویق و ترغیب اعضای هیئت علمی برای مشارکت در فعالیتهای میان رشتهای استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
انگیزش درونی، انگیزش بیرونی، اعضای هیئت علمی، مطالعات میان رشته ای،
عنوان انگلیسی
The Role of Motivating Faculty Members in their Tendency to Interdisciplinary Studies
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The aim of this study was to investigate the role of motivating faculty members in their tendency to interdisciplinary studies.
Methods:
This study was applied in terms of purpose and nature and descriptive-correlational in terms of data collection. The statistical population of the study included all faculty members of Urmia University and Urmia University of Technology in the academic year of 2014-2015, numbering 585 people,using Morgan table and proportional stratified random sampling method, 212 people were selected as the sample. The standard questionnaire of internal and external motivation and the researcher-made questionnaire of interdisciplinary studies were used to collect data. In this study, to determine the validity of the internal and external motivation questionnaire, content validity and confirmatory factor analysis were used; to determine the validity of the interdisciplinary studies questionnaire, content validity and exploratory factor analysis were used; and to determine their reliability Cronbach's alpha coefficient was used, which were calculated in the mentioned questionnaires as 0.80 and 0.77, respectively. Descriptive and inferential statistics (Pearson correlation, multiple regression and one-way analysis of variance) were used to analyze the data.
Results:
Findings showed that there is a significant relationship between intrinsic motivation and tendency to interdisciplinary studies, but the relationship between extrinsic motivation and tendency to interdisciplinary studies is not significant. The relationship between the specified rules and the tendency to intermediate studies is significant, but the relationship between lack of motivation and the tendency to interdisciplinary studies is not statistically significant. Based on the results of multiple regression analysis, only intrinsic motivation could predict the tendency of faculty members to interdisciplinary studies.
Conclusion:
Based on the Research findings, it is suggested to use incentives to encourage faculty members to participate in interdisciplinary activities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
انگیزش درونی, انگیزش بیرونی, اعضای هیئت علمی, مطالعات میان رشته ای
نویسندگان مقاله
پرویز ابراهیمیان |
کارشناس ارشد مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
روح اله مهدیون |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
ابوالفضل قاسم زاده |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
محمد رزاقی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی،گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_252491_fe097d4345cb8e20b39ce0b74af7ea8f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات