این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۳۶-۵۶

عنوان فارسی بررسی ابعاد کارراهه شغلی در اعضای هیئت علمی (مورد مطالعه: دانشگاه ارومیه)
چکیده فارسی مقاله هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد کارراهه شغلی در اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه انجام گرفت.
روش پژوهش:  این مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است و جامعه آماری شامل تمامی اعضای هیئت علمی شاغل تمام‌وقت در دانشگاه ارومیه بوده است. بر اساس آخرین آمار و اطلاعات موجود در دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1399-1398 درمجموع تعداد 537  عضو هیئت علمی تمام‌وقت در این دانشگاه مشغول به کار بودند. حجم کل نمونه بر اساس روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی و با استفاده از فرمول کوکران، 230 نفر تعیین شد. به‌منظور گرد‌آوری داده‌ها از پرسشنامه محقق‌ساخته کارراهه شغلی اعضای هیئت علمی بهره گرفته شد. این پرسشنامه شامل 90 سؤال بود که 15 بعد کارراهه شغلی اعضای هیئت علمی را مورد سنجش قرار می‌داد. پایایی این پرسشنامه هم در این پژوهش مورد بررسی و سنجش قرار گرفت که  مقادیر ضریب آلفای کرونباخ کل پرسشنامه 86/. به دست آمد. برای تحلیل آماری از آزمون‌های تی تک‌نمونه‌ای و فریدمن استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌های پژوهش نشان داد که هرکدام از ابعاد کارراهه شغلی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه ارومیه از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌توان گفت دارای وضعیت مناسبی است. از بین این 15 بعد، متغیرهای پژوهش، دانش سازمانی، ارتباط با اجتماع، نگرش مثبت با میانگین(98/4) مناسب‌ترین وضعیت را دارا هستند. همچنین ارتباط با صنعت با میانگین (90/4) در رتبه پایینی قرار داشت. برای بررسی پرسش دوم درباره اولویت‌بندی ابعاد کارراهه 
شغلی از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که ابعاد تعامل و همکاری دارای بیشترین اهمیت هستند. همچنین ارتباط با صنعت کمترین میانگین را دارد.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌های پژوهش می‌توان گفت کارراهه شغلی و داشتن کارراهه شغلی برای اعضای هیئت علمی مهم و ضروری است و اینکه با توجه به این ابعاد پیشنهادهایی در جهت ارتقا و مقام و منزلت اعضای هیئت علمی ارائه شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اعضای هیئت علمی، کارراهه شغلی، تعامل و همکاری،

عنوان انگلیسی Investigating the Dimensions of Career path in Faculty Members ( the case of study: Urmia University)
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to investigate the dimensions of career path among the faculty members of Urmia University.
Methods: . This is a descriptive and correlational study, and the statistical population included all of the full-time faculty members of Urmia University. According to the latest statistics and available information at Urmia University in the academic year of 1398-1399, a total of 537 full-time faculty members were working at this university. The total sample size was 230, that was determined by proportional stratified sampling method using Cochran formula. In order to collect data, a researcher-made career path questionnaire was used. The questionnaire consisted of 90 questions that assessed 15 aspects of the career path of faculty members. The reliability of this questionnaire was also evaluated in this study, and the Cronbach's alpha coefficient of the whole questionnaire was 86/.  One-sample t-test and Friedman tests were used for statistical analysis.
Results: The results showed that each of the dimensions of career path are of great importance to the faculty members of Urmia University, and it can be said that they are in a good status.  among these 15 dimensions, research variables, organizational knowledge, relations with community, and positive attitude with an average of ( 4.98) are in the most suitable condition. Furthermore, the relationship with industry was in a low rank with an average of (4.90). The Friedman test was used to examine the second question regarding the prioritization of career path. The results showed that the dimensions of interaction and cooperation are the most important ones. Moreover, the connection with industry has the lowest average.
Conclusion: Based on the research findings, it can be said that career path and having a career path are important and necessary for faculty members, and with regarding to these dimensions, some suggestions were provided for the promotion and status of faculty members.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله اعضای هیئت علمی, کارراهه شغلی, تعامل و همکاری

نویسندگان مقاله محمد فتاحی |
دانشجوی دوره دکتری مدیریت آموزش عالی گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

حسن قلاوندی |
دانشیار رشته مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران

محمد حسنی |
استاد رشته مدیریت آموزشی گروه علوم تربیتی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران


نشانی اینترنتی https://journal.sanjesh.org/article_251563_52f0c7c9ae9ccc98fc8806a28ec9a55d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات