این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نامه آموزش عالی، جلد ۱۴، شماره ۵۶، صفحات ۱۳۲-۱۶۷

عنوان فارسی بررسی توانمندی‌‌ها و شایستگی‌‌های دانش‌آموختگان رشته علوم قرآن ‌و حدیث در سه دهه (۱۳۹۵-۱۳۶۵)
چکیده فارسی مقاله هدف: این پژوهش با هدف بررسی توانمندی‌ها و شایستگی‌های دانش‌آموختگان رشته علوم قرآن ‌و حدیث انجام گرفته است.
روش پژوهش: به این منظور به شیوه توصیفی-تحلیلی از الگوی پرسشنامه شارع‌پور و همکاران (1380) استفاده شده است. پیمایش از طریق سامانه پرس‌آنلاین، اجرا و تعداد 212 پرسشنامه تحلیل شد. ابتدا برازش مدل با نرم‌افزار 24 AMOS در دو بُعد «نگرش و سبک زندگی» و «سواد و مهارت حرفه‌ای» تأیید شد. سپس داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار 24 SPSS به شیوه توصیفی (فراوانی و درصد) و شیوه استنباطی (آزمون خی‌دو و فریدمن) تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان می‌دهد نمونه مورد بررسی در این پژوهش که بیش از 86 درصد آنها دانش‌آموختگان تحصیلات تکمیلی هستند، در دو مؤلفه «سواد تخصصی» و «آشنایی با نهادها و شخصیت‌های علمی» نیازمند توجه ویژه‌اند، نقش دانشگاه را در ایجاد هویت دانشگاهی، فهم فرهنگی و ایجاد مهارت‌های پایه زبان خارجی و فناوری اطلاعات مؤثر نمی‌دانند، اما تحصیلات خود را در موفقیت شغلی مفید ارزیابی می‌کنند.
نتیجه‌گیری: رشته علوم قرآن و حدیث به جهت ایجاد توانمندی و شایستگی‌های دانش‌آموختگان در ابعاد مختلف نیازمند بازنگری است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شایستگی، دانش‌آموختگان، علوم قرآن ‌و حدیث، برنامه درسی، اشتغال،

عنوان انگلیسی Investigating the Abilities and Competencies of Graduates of the Quranic sciences and tradition major in Three Decades 1986-2016
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The purpose of this study was to investigate the capabilities and competencies of graduates of the Quranic sciences and tradition major.
Methods: For this purpose, the model of Sharepour et al.’s (2001) questionnaire
has been used in a descriptive-analytical manner.   The survey was conducted through an online questionnaire system and 212 questionnaires were analyzed. At first, the fitting of the model was confirmed by AMOS 24 software in two dimensions of "attitude and lifestyle" and "literacy and professional skills". Then the data were analyzed by SPSS 24 software in descriptive method (frequency and percentage) and inferential method( Chi-Square and Friedman test).
Results: The findings show that the  analyzed sample in this study, that more than 86% of it  included graduate students, in the two components of "specialized literacy" and "familiarity with institutions and scientific personalities" require a  particular attention. They do not consider the role of university to be effective in creating academic identity, cultural understanding, and developing basic foreign language and information technology skills, but they believe  education in that field is helpful in their career success.
Conclusion: The Quranic sciences and tradition major requires to be reviewed in order to create the capabilities and competencies of the graduates in different dimensions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شایستگی, دانش‌آموختگان, علوم قرآن ‌و حدیث, برنامه درسی, اشتغال

نویسندگان مقاله مریم قبادی |
استادیار گروه پژوهشی مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، تهران، ایران

مریم برادران حقیر |
استادیار گروه معارف اسلامی و علوم تربیتی دانشگاه امام صادق (ع) تهران، تهران، ایران

هادی رهنما |
استادیار گروه پژوهشی مطالعات قرآنی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://journal.sanjesh.org/article_251567_ae74da99c80a2a7f5fd6bbd469073318.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات