این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
نامه آموزش عالی
، جلد ۱۴، شماره ۵۵، صفحات ۱۰۷-۱۲۸
عنوان فارسی
طراحی و تدوین الگویی برای بازنگری برنامههای درسی رشته آموزش عالی در مقطع دکتری
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف از اجرای این پژوهش، طراحی و تدوین الگویی بهمنظور بازنگری برنامه درسی رشته آموزش عالی در مقطع دکتری بود.
روش پژوهش:
بدین منظور از پژوهش کیفی و روش تحلیل مضمون استفاده شده است. برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. جامعه پژوهش، متخصصان و صاحبنظران برنامههای درسی و افراد با تجربه در این حوزه بود که از بین آنها 15 نفر بهصورت هدفمند و با روش زنجیرهای بهعنوان شرکتکنندگان پژوهش انتخاب شدند. تعداد شرکتکنندگان بر اساس اشباع اطلاعاتی پژوهشگر بوده است.
یافتهها:
نتایج پژوهش در بخش عناصر مهم و مورد توجه در بازنگری برنامههای درسی شامل 6 تم اصلی یعنی سیاستها، هدفها، محتوا، روشهای یاددهی- یادگیری، روشهای ارزشیابی و نوع ارائه دوره است.
نتیجهگیری:
نتایج پژوهش، نشاندهنده آن است که مؤلفههای اصلی الگوی بازنگری برنامههای درسی شامل 5 تم اصلی یعنی توجه به فرایندمحور بودن بازنگری برنامههای درسی، جامعیت در بازنگری برنامههای درسی، جلب مشارکت ذینفعان، اجتناب از تمرکزگرایی و تأکید بر نقش ارزشیابی در فرایند بازنگری برنامههای درسی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی، بازنگری برنامههای درسی، الگوی بازنگری برنامههای درسی، آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
Designing and compiling a model for reviewing higher education curriculum in the doctoral program
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to design and develop a model to review the curriculum of higher education in the doctoral program.
Methods: For this purpose
, qualitative research and content analysis method have been used. A semi-structured interview was used to collect data. The statistical population of the research was curriculum experts and experienced people in this field, from which 15 people were purposefully selected as research participants by chain method. The number of participants was based on the researcher's information saturation.
Results:
: The results of the research in the section of important elements in the review of curricula include 6 main themes, namely policies, objectives, content, teaching-learning methods, evaluation methods and the type of course presentation.
Conclusion:
The results indicate that the main components of the curriculum review model include 5 main themes, namely attention to the process-oriented curriculum review, comprehensiveness in curriculum review, engaging stakeholders, avoiding centralism and emphasizing the role Evaluation in The curriculum review process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامه درسی, بازنگری برنامههای درسی, الگوی بازنگری برنامههای درسی, آموزش عالی
نویسندگان مقاله
سیمین عذار منسوبی |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
اباصلت خراسانی |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
محمد یمنی دوزی سرخابی |
استاد دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
غلامرضا شمس |
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://journal.sanjesh.org/article_248989_b359ee70cedcf2d52a50f3282f34befb.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات